woensdag 2 december 2009

Fifa kondigt veranderingen aan....

maar laat het onderwerp waar de hele wereld over discussieert links liggen. De scheidsrechters en de recente gokschandalen krijgen speciale aandacht, maar het moet allemaal niet te snel gaan van de wereldvoetbalbond. Het experiment met twee extra assistenten in de Europa League krijgt geen navolging op het WK, laat staan dat er gebruik zal worden gemaakt van tv-beelden. Nee, dat is kennelijk niet nodig. Gelukkig komt er wel een taskforce om onderzoek te doen naar betere coördinatie van preventie en opsporing (bent u daar nog?). En ook kondigde de Fifa aan onderzoek te doen naar de handsbal van Thierry Henry. Is er iemand die me kan vertellen wat daar nog aan te onderzoeken is?

Real Madrid lanceert lingerielijn


Het merk Real Madrid is ijzersterk. De club is wereldwijd populair en de spelers zijn echt mondiale supersterren. Aan de groei van de verkoop van shirtjes, koffiemokken en dekbedden met logo zit kennelijk toch een limiet, want sinds vandaag is er ook Real Madrid-lingerie, schrijft de Spaanse sportkrant Marca (op de site van Real Madrid is nog niets te vinden van het nieuwe aanbod, dat komt pas in maart 2010). Ik moet eerlijk zeggen: het ziet er mooi uit met het logo verfijnd verwerkt in de stof van de bh en de onderbroek, maar zouden vrouwen ook gevoelig zijn voor de magie van Real? Ik verwacht het eigenlijk niet... Het schijnt dat Cristiano Ronaldo wel vast een paar setjes heeft besteld als cadeautje voor zijn veroveringen.

Offerkoe in ieder WK-stadion


Eerder vandaag schreef ik al over een Arabische mascotte die waarschijnlijk de toorn van de PVV zal opwekken, maar er is meer nieuws dat de politiek in Nederland kan beroeren. Het blijkt namelijk dat de Afrikanen van plan zijn in ieder stadion een koe te offeren om de goden zo gunstig te stemmen. De regering van Zuid-Afrika heeft al gezegd bij de Fifa te willen lobbyen voor deze daad. Dierenrechtenorganisaties zijn begrijpelijkerwijs kwaad. De NSCPA is niet principieel tegen de rituele slacht van dieren, zolang het maar op humane wijze gebeurt, aldus de correspondent van de BBC. Dat verzet kan wel wat heftiger, lijkt mij. Iets in de trant van: Partij voor de dieren roept Oranje op tot boycot WK. Of zouden ze dat niet durven?

Wilders tegen Fifa-mascotte?


De organisatoren van de Fifa Club World Cup hebben gisteren de officiële mascotte van het toernooi bekendgemaakt. Het gaat om een 'jonge en energieke Arabische dhabi (gazelle), die de geest en geschiedenis van gaststad Abu Dhabi weerspiegelt', schrijft de Fifa. Het toernooi gaat volgende week van start met FC Barcelona als bekendste deelnemer namens heel Europa. Andere deelnemende clubs zijn Al Ahli, Estudiantes, Atlante en Auckland City.

Het is maar goed dat er geen Nederlandse club meedoet, want een Arabische mascotte is natuurlijk een overtuigend bewijs van de moslims die uit zijn op werelddominantie. We doen dan als Nederland wel niet mee, maar we moeten er wel naar kijken...

Links 2 december

PSV boekt winst van 9 miljoen euro , PSV

Groningen-fans kiezen uitshirt , FC Groningen

Kesler opgevolgd door meerkoppige leiding , VI

Revolutie in sportwereld: van mening naar feit , de Volkskrant

Nivea for Men sponsor Europa League uitzendingen , SponsorTribune

20 Spaanse spelers verdacht in gokschandaal , AD

Foto's WK-bal uitgelekt


De officiële presentatie van de nieuwe WK-bal is pas morgen bij de loting, maar toch is al bekend hoe de nieuwe bal van adidas eruitziet.

dinsdag 1 december 2009

Links 1 december

Ronald de Boer gaat Qatar helpen WK binnen te halen , nusport.nl

Video-overleg voetbalclubs , RSLT Blog

Theron, Beckham en Gebreselassie presenteren WK-loting , Fifa

Hendriks helpt MVV , De Telegraaf

Engelse clubs spenderen 77 miljoen aan makelaars


Je hoort weleens verhalen dat het crisis is in het Engelse voetbal. De laatste cijfers over bestedingen van Engelse clubs puur en alleen aan vergoedingen voor spelersmakelaars laten een heel ander verhaal zien, aldus de BBC.

Tussen oktober 2008 en september 2009 hebben ze gezamenlijk 77 miljoen euro uitgegeven aan agenten. Manchester City en Chelsea staan bovenaan de lijst met respectievelijke uitgaven van 14 en 11 miljoen euro. Opmerkelijk genoeg staat Manchester United bijna helemaal onderaan, de club van manager Alexc Ferguson gaf niet meer dan 2 miljoen euro uit aan makelaars.

De hele lijst (de bedragen in ponden +10% is ongeveer de prijs in euro's):

Manchester City - £12,874,283
Chelsea - £9,562,223
Liverpool - £6,657,305
Tottenham - £6,066,935
West Ham - £5,527,548
Arsenal - £4,760,241
Wigan - £3,576,972
Portsmouth - £3,184,725
Bolton - £3,166,611
Everton - £2,008,407
Sunderland - £2,007,040
Aston Villa - £1,708,374
Blackburn - £1,610,885
Hull - £1,599,188
Manchester United - £1,517,393
Fulham - £1,469,258
Wolves - £1,235,703
Birmingham - £974,982
Stoke - £716,042
Burnley - £468,398