Posts tonen met het label WK. Alle posts tonen
Posts tonen met het label WK. Alle posts tonen
woensdag 9 december 2009
Nike maakt oersaaie commercial voor Oranje
Nike, een bedrijf dat toch een reputatie heeft hoog te houden als adverteerder, heeft een filmpje gemaakt voor het Nederlands elftal onder het motto Bloed Oranje. De commercial duurt ruim anderhalve minuut en het komt erop neer dat Oranje een plaats in de finale van het WK claimt. Hippe muziek en snelle montage geven mij echter niet een gevoel wat 'Just do it' wel bood. En wat dat bloed ermee te maken heeft, ontgaat me ook volledig. Kortom, wat mij betreft duurt het filmpje precies 1.36 minuut te lang. Maar oordeel vooral zelf.
Bijnamen WK-deelnemers

Ik kwam een leuk bericht tegen op WorldCupBlog. Ze hebben daar een overzicht gemaakt met de bijnamen van alle deelnemende landen op het komende WK. Daar gaat-ie:
Algeriie – Les Fennecs (de woestijnvossen)
Argentinië – Albicelestes (Wit en lichtblauw)
Australië – Socceroos (een verwijzing naar de kangoeroe)
Brazilië – Seleção (de selectie) of Canarinhas (de gele kanaries)
Kameroen – Lions Indomptables (ontembare leeuwen)
Chili – La Roja (de rode)
Ivoorkust – Les Éléphants (de olifanten)
Denemarken – Olsens Elleve (Olsens elf) – naar de populaire coach Morten Olsen.
Engeland – The Three Lions – (de drie leeuwen, naar het logo van de Engelse bond FA).
Frankrijk – Les Bleus (de blauwen)
Duitsland – National Mannschaft (Nationale Team) of DFB Elf (DFB Elf) or National Elf (Nationale Elf). De bijnaam Die Mannschaft wordt alleen in buitenlandse media gebruikt, schrijft WorldCupBlog.
Ghana – The Black Stars (de zwarte sterren)
Griekenland – To Piratiko (het piratenschip) – Sinds Euro 2004, waar Griekenland kampioen werd. Een andere bijnaam is Galanoleyki, vermoedelijk naar de naam van de nationale vlag.
Honduras – La H (De H) – naar het logo op het shirt.
Italië – Azzurri (Blauwen)
Japan – Blue Samurai (blauwe samoerai)
Mexico – El Tri (vernoemd naar de “tricolor” op de Mexicaanse vlag).
Nederland – Oranje
Noord-Korea – Chollima (een mythisch paard)
Nieuw-Zeeland – All Whites (het nationale rugbyteam heet All Blacks en die sport is veel populairder in dat land)
Nigeria – Super Eagles (superadelaars)
Paraguay – La Albirroja (de wit-roden) of Guaraní (een inheems volk)
Portugal – Selecção das Quinas (Team van de vijf schilden)
Servië – Beli Orlovi (witte adelaars)
Slowakije – Repre (volgens de Engelse Wikipedia, zonder uitleg over de betekenis).
Slovenië –
Zuid-Afrika – Bafana Bafana (onze jongens)
Zuid-Korea – Rode duivels
Spanje – La Furia Roja (de rode furie)
Zwitserland– Schweizer Nati
Verenigde Staten – Stars and Stripes, naar de vlag
Uruguay – La Celeste (de hemelsblauwe)
Mmm, dit smaakt naar meer. Ik ga de komende tijd meer van dit soort lijstjes maken. Spelers, trainers, clubs, stadions. Suggesties zijn uiteraard van harte welkom!
maandag 7 december 2009
OAD meldt stormloop op WK-reizen

OAD Reizen, de officiële partner van de KNVB, heeft direct na de loting van het WK afgelopen vrijdag al honderden aanvragen voor reizen naar Zuid-Afrika binnengekregen. “Vanzelfsprekend is vooral voor de wedstrijd tegen Denemarken de animo groot”, aldus algemeen directeur Julius ter Haar van Oad Reizen.
Oad Reizen, al ruim 20 jaar de vaste reispartner van de KNVB, beschikt tijdens het WK over duizenden vliegtuigstoelen van KLM om supporters te vervoeren. Medewerkers van Oad, die bij de loting aanwezig waren, zijn direct na het bekend worden van het wedstrijdschema aan de gang gegaan om de reizen naar de groepswedstrijden definitief samen te stellen.
Oad-topman Ter Haar benadrukte nog eens het belang voor supporters om goed georganiseerd naar het WK te gaan. “Zuid-Afrika is natuurlijk niet het gemakkelijkste land om in op reis te gaan. Het regelen van binnenlands vervoer, hotels, transfers naar de wedstrijden en dergelijke is ook de reden dat partijen als de supportersclub OnsOranje en de Oranjekaravaan zich bij het initiatief van Oad en KNVB hebben aangesloten. Ook de spelersvrouwen en familieleden reizen met Oad naar de wedstrijden. Ter Haar: “De KNVB en Oad Reizen werken al ruim twee jaar aan de voorbereidingen van dit toernooi. Wij handelen in nauw overleg met de betrokken Zuid-Afrikaanse ministeries, de lokale autoriteiten, de FIFA en andere partijen. Dat is de best mogelijke garantie voor een probleemloze uitvoering van de WK-reizen.” Geïnteresseerde supporters kunnen terecht op www.oranjereisbureau.nl.
vrijdag 4 december 2009
adidas maakt spelers sterker op WK

Voetbalkleding moet lekker zitten. Een speler moet er vrij in kunnen bewegen en het zweet moet goed afgevoerd worden. Tot zover de eisen aan shirt en broekje, dacht ik. Maar nu presenteert adidas een nieuwe kledinglijn voor het WK, waar de spelers sterker van worden, aldus de fabrikant in een persbericht.
TECHFIT PowerWEB vermindert de spiervibratie om kracht, acceleratie en uithoudingsvermogen te optimaliseren. (...) TECHFIT vergroot de kracht van een speler met 5,3%, sprongkracht met 4%, sprintsnelheid met 1,1% en uithoudingsvermogen met 0,8%.
Argentinië, Frankrijk, Duitsland natuurlijk, Japan, Mexico, Zuid-Afrika en Spanje mogen in deze revolutionaire kledij spelen. Ik ben benieuwd wat Nike hier tegenover zet. Staat Oranje straks al met 1-0 achter vanwege de foute shirtjes? De schaatspakken en badpakken van het Amerikaanse merk bleken in ieder geval achter te blijven bij andere merken. Pieter van den Hoogenband en Sven Kramer stapten over naar een ander, beter merk. Wat doen Robin van Persie en zijn ploeggenoten?
woensdag 2 december 2009
Fifa kondigt veranderingen aan....
Offerkoe in ieder WK-stadion

Eerder vandaag schreef ik al over een Arabische mascotte die waarschijnlijk de toorn van de PVV zal opwekken, maar er is meer nieuws dat de politiek in Nederland kan beroeren. Het blijkt namelijk dat de Afrikanen van plan zijn in ieder stadion een koe te offeren om de goden zo gunstig te stemmen. De regering van Zuid-Afrika heeft al gezegd bij de Fifa te willen lobbyen voor deze daad. Dierenrechtenorganisaties zijn begrijpelijkerwijs kwaad. De NSCPA is niet principieel tegen de rituele slacht van dieren, zolang het maar op humane wijze gebeurt, aldus de correspondent van de BBC. Dat verzet kan wel wat heftiger, lijkt mij. Iets in de trant van: Partij voor de dieren roept Oranje op tot boycot WK. Of zouden ze dat niet durven?
Foto's WK-bal uitgelekt
De officiële presentatie van de nieuwe WK-bal is pas morgen bij de loting, maar toch is al bekend hoe de nieuwe bal van adidas eruitziet.
vrijdag 27 november 2009
WK-vlees op tv
Gisteravond op de tv bij Jort Kelder: de pitch van een ondernemer die met vleesproducten inspeelt op het komende WK en zo hoopt een graantje mee te pikken van de verwachte media-aandacht voor de Zuid-Afrikaanse keuken.
donderdag 26 november 2009
Gilette verwijdert hand Henry uit advertentie

Scheermesjesmaker Gillette heeft de Franse versie van een wereldwijde reclamecampagne aangepast. In de mondiale commercial figureert Thierry Henry, die van de handsbal tegen Ierland, met een bal in de hand. In de Franse versie heeft Henry zijn hand in zijn broekzak.
Volgens Gillette is het niet zo dat de commercial is aangepast, Henry zou in die versie nooit met de bal in zijn hand hebben gestaan. Dat schrijft de Britse tabloid The Sun. Check het filmpje daar.
Maar als ik nu naar de Franse versie van de site van Gillette ga, komt Henry daar gewoon tevoorschijn met de bal in zijn hand.
Een staaltje mededogen van The Sun of gewoon beroerde stemmingmakende journalistiek?
woensdag 25 november 2009
Noord-Korea alleen op tv bij winst
Wedstrijden van Noord-Korea tijdens het WK-voetbal zullen niet rechtstreeks op de televisie zijn te zien. De beelden mogen alleen worden uitgezonden als het communistische land wint. Dat heeft de grote leider Kim Jung-Il bepaald, schrijft The Telegraph. Het kan wel enkele dagen duren voordat de wedstrijden in Noord-Korea te zien zijn. Het regime wil ook over de uitzendingen van het WK totale controle hebben. Nederlagen zullen slechts minimaal behandeld worden, terwijl de kans groot is dat er na de uitschakeling helemaal niets meer van het toernooi te zien zal zijn.
Ook de andere wedstrijden zullen niet live te zien zijn in Noord-Korea. De censoren zullen alle beelden van rivaliserende supportersgroepen en vooral de reclame-uitingen wegmonteren.
zaterdag 21 november 2009
Nieuwe WK-bal te koop

De nieuwe bal van adidas voor het komende WK wordt pas bij de loting op 4 december gepresenteerd, maar de bal is al wel te bestellen, bijvoorbeeld op FSC Shop. Het is nog niet bekend hoe de bal eruitziet, wel dat de kleuren wit, zwart en geel zijn. Waarschijnlijk zit er ook een Afrikaans tintje aan.
De bal gaat 150 dollar kosten, staat op de site van adidas. Daar ziet de bal er zo uit:
woensdag 11 november 2009
Eind aan vuvuzela in zicht
De Fifa heeft het gebruik van de buitengewoon irritante vuvuzela tijdens het komende WK goedgekeurd. Er waren veel klachten bij de Confederations Cup, waarbij de rest van de wereld kon kennismaken met dit Afrikaanse instrument en de toepassing bij voetbalwedstrijden. Danny Jordaan, voorzitter van het organiserende WK-comité LOC, zegt dat de vuvuzela is toegestaan tijdens het toernooi. Tot zover het slechte nieuws. Want daar staat tegenover dat de Fifa het instrument schaart onder de missiles, zeg maar raketten. Als er ook maar 1 op het veld terechtkomt, wordt het meteen verboden, schrijft de Zuid-Afrikaanse krant SABC. Namens alle voetballiefhebbers in de wereld ben ik dus op zoek naar een vrijwilliger...
maandag 9 november 2009
Thuisvoordeel WK moet Puma redden
Puma heeft de resultaten in het derde kwartaal zien teruglopen. De omzet daalde met 5,5% en de winst met 22%. De directie heeft het natuurlijk allemaal voortreffelijk gedaan, als het slecht gaat, ligt het altijd aan de moeilijke omstandigheden. Het komende WK moet de redding worden voor Puma. Zo'n groot toernooi is altijd goed voor meer verkopen, maar het feit dat het in Afrika wordt gehouden, is extra veelbelovend voor Puma.
CEO Jochen Zeitz:
We hopen de eerste tekenen van herstel te zien in de aanloop naar het WK in Zuid-Afrika. Door de sterke banden van Puma met het Afrikaanse voetbal hebben we een thuisvoordeel.
Puma sponsort de volgende Afrikaanse landen:
- Ghana
- Senegal
- Marokko
- Ivoorkust
- Kameroen
donderdag 22 oktober 2009
Pathé wil WK uitzenden in bioscoop
Volgens een Pathé-woordvoerder is er veel belangstelling onder voetballiefhebbers om de wedstrijden van Oranje op het komende WK in de bioscoop te bekijken.
''Het afgelopen weekeinde is het in Londen getest en daar bleek het een succes'', aldus de woordvoerder. ''Wij gaan bekijken of het mogelijk is en we zijn met verschillende partijen in gesprek.''
Pathé toonde de afgelopen jaren al registraties van toneel- en operavoorstellingen en muziekconcerten zoals van Robbie Williams. ''Sport zou een logische volgende stap zijn''.
Het is weer eens iets anders dan de kroeg. Zou het echt werken? Betalen voor iets wat je gratis thuis op je breedbeeldtelevisie kan bekijken?
donderdag 15 oktober 2009
Oranjecamping WK opent inschrijving
De
Oranjecamping heeft zijn digitale tenten geopend. Sinds een week kunnen belangstellenden reizen boeken naar het WK in Zuid-Afrika. Eerlijk is eerlijk, het ziet er prachtig uit. Dat mag ook wel, met Heineken als hoofdsponsor en Idtv als mediapartner. Multi- en social media zijn ruimschoots aanwezig.
Het concept is van Club Travel. Handige jongens, die moet ik in de gaten houden.
Het concept is van Club Travel. Handige jongens, die moet ik in de gaten houden.
Voetbal verbroedert politieke aartsvijanden
De kwalificatiewedstrijden van gisteren voor het WK 2010 leverde een aantal fraaie staaltjes verbroedering op.
Zo zaten de Turkse en de Armeense president ondanks hun politieke meningsverschillen broederlijk naast elkaar bij de wedstrijd tussen hun landen. ´We schrijven geen geschiedenis, we maken geschiedenis´, aldus de Turkse president Abdullah Gul. Afgelopen zaterdag was de sfeer nog heel anders tussen hem en zijn Armeense ambtsgenoot Serzh Sargsyan. Toen waren beiden aanwezig in Zurich om een verdrag te ondertekenen over het herstel van diplomatieke landen. Verder onderhandelden ze over opening van de gezamenlijke grens en de start van een wetenschappelijk debat tussen historici over de volkerenmoord op 1,5 miljoen Armeniers in de nadagen van het Ottomaanse Rijk. De Turken wonnen de wedstrijd op het veld met 2-0.
Ook in Zuid-Amerika had het voetbal een positieve invloed. Zo ging een brug tussen Argentinie en Uruguay, die twee jaar dicht was geweest ondanks uitgebreide onderhandelingen, open voor Argentijnen die naar de wedstrijd in Montevideo wilden, vertelde de correspondent van Radio 1. En in Honduras brak een nationaal feest uit na de plaatsing voor het WK. De bondscoach hoopt dat dit resultaat de gemoederen rond de afgezette president Zelaya kan bedaren.
dinsdag 13 oktober 2009
Rotterdam claimt nu al WK-finale
De KNVB is druk in overleg, de Fifa is er nog helemaal niet mee bezig, maar toch wil Rotterdam nog voordat er al enige sprake is van een toewijzing van het WK in 2018 of 2022 al de finale van het toernooi claimen. Hans den Oudendammer, directeur van Rotterdam Topsport, noemt in het AD de Maasstad de enige kandidaat om de slotwedstrijd te organiseren.
Rotterdam steekt zijn nek uit met de bouw van een nieuw stadion. Het zou een mooi gebaar zijn als de KNVB dat dan honoreert, bijvoorbeeld door de nieuwe Kuip als nationaal stadion aan te wijzen. Zonder goed stadion is er ook geen goede bieding.
De Fifa maakt in december 2010 bekend of Nederland en België het WK in 2018 organiseren. Een duidelijk gevalletje dus van de huid verkopen voordat de beer geschoten is.
maandag 12 oktober 2009
WK-Voetbal 2.0 van wisselend niveau
De strijd van landen om het een na grootste sportevenement ter wereld (op 1 staan uiteraard de Olympische Spelen, 2 is het WK-voetbal) binnen te halen, wordt ook online gevoerd. Op IN10.nl staat een onderzoek naar hoe de partijen het aanpakken. De toernooien van 2010 en 2014 zijn al vergeven aan Zuid-Afrika en Brazilie, de eerste toewijzingen zijn voor 2018 en 2022.
De kandidaten op een rijtje:
- Indonesie
- Verenigde Staten
- Engeland
- Australie
- Qatar
- Rusland
- Nederland en Belgie
Spanje en Portugal willen het WK ook binnenhalen, maar online doen ze niet mee. De winnaar qua web 2.0 is Australie, zij hebben al 40.000 fans op internet.
donderdag 8 oktober 2009
Duitsland heeft eerste WK-zege binnen
De Amerikaanse bierbrouwer Anheuser-Busch is met zijn merk Budweiser sponsor van de Fifa. Het merk van zusterbedrijf Hasseroder is officieel door de Fifa uitgeroepen tot WK-bier. De Mannschaft is nog niet eens gekwalificeerd, maar qua drank heeft Duitsland de hoofdprijs al binnen.
Labels:
business,
fifa,
financieel,
internationaal,
marketing,
sponsoring,
WK
dinsdag 6 oktober 2009
WK-kwalificatie Engeland exclusief op web en in bios
De uitwedstrijd van Engeland in Oekraine zal niet live op tv worden uitgezonden. Fans kunnen terecht op www.ukraineVengland.com. Het recht om de interland van aanstaande zaterdag te bekijken kost vandaag 4,99 pond (circa 5,50 euro) en dat loopt in de komende dagen op tot 12 pond op de dag van de wedstrijd.
Er zijn ook verschillende mediapartners, die de wedstrijd online zullen uitzenden op internet. De lijst staat op de website van het organiserende bedrijf Kentaro:
The Sun, The Times, News of the World, The Daily Mail, The Daily Telegraph, The Daily Express, The Daily Star, The Independent, Virgin Media and Orange
Deze bedrijven rekenen hetzelfde tarief als www.ukraineVengland.com. Fans kunnen ook gratis kijken bij de goksite bet365.com, maar dan moeten ze wel een account openen.
Een woordvoerder van de Engelse voetbalbond FA zegt er niets aan te kunnen doen.
De FA heeft geen bevoegdheid over de beslissing om alleen via internet uit te zenden. Het gastland en de commerciele vertegenwoordigers mogen de rechten zelf verkopen.
Abonneren op:
Posts (Atom)