Posts tonen met het label financieel. Alle posts tonen
Posts tonen met het label financieel. Alle posts tonen

maandag 14 december 2009

Nieuwe voorzitter wil met Vitesse Europa in


Maasbert Schouten is vandaag als nieuwe voorzitter van Vitesse benoemd. Zijn grote ambitie is om met de Arnhemse voetbalclub Europees voetbal te spelen.

Maasbert Schouten maakt sinds november 2008 deel uit van de RvC van Vitesse. Destijds is hij mede toegetreden tot het bestuursorgaan van de Arnhemse club om de directie te adviseren op het gebied van ondernemerschap en commercie. Deze rol wordt nu uitgebreid. Schouten gaat zich ook operationeel inzetten en een actieve bijdrage leveren aan de gewenste groei van Vitesse. Samen met algemeen directeur Paul van der Kraan zal hij eveneens het voortouw nemen om (nieuwe) investeerders voor de club te interesseren.


Deze Maasbert Schouten is een opmerkelijke man. Op bizz.nl staat een mooi interview over hoe hij zijn bedrijf Afab oprichtte.

Vraag: U woonde in uw eigen kantoor en waste zich met een emmer in de wc.
Antwoord Schouten: "Het klinkt als een mooi publiciteitsverhaal, maar het is echt waar. Ik had een kantoortje gehuurd en in de hoek stond een slaapbank van de Xenos. Niemand wist dat ik er sliep, want dat gaf niet echt een professionele indruk. Maar goed, ik had geen geld om wat te huren."


Vervolgens wist hij zijn bedrijf in hoog tempo uit te bouwen. In het eerste kwartaal van 2009 treurt hij over het niet verkopen van Afab, maar zegt dat er op termijn zeker een beursgang komt. In juni uitte hij opnieuw spijt over het niet verkopen van zijn bedrijf in Quote, omdat zijn bedrijf door de kredietcrisis veel minder waard was geworden. Het werd echter nog veel erger voor Schouten. Vlak na de val van Scheringa's DSB leek het even of ook Afab op de rand van de afgrond stond. Schouten moest het veld ruimen als topman en heeft nu dus veel tijd voor Vitesse.

Een ondernemer met mooie praatjes, in Arnhem zijn ze er gek op. Eén Karel Aalbers is kennelijk niet genoeg.

dinsdag 1 december 2009

Engelse clubs spenderen 77 miljoen aan makelaars


Je hoort weleens verhalen dat het crisis is in het Engelse voetbal. De laatste cijfers over bestedingen van Engelse clubs puur en alleen aan vergoedingen voor spelersmakelaars laten een heel ander verhaal zien, aldus de BBC.

Tussen oktober 2008 en september 2009 hebben ze gezamenlijk 77 miljoen euro uitgegeven aan agenten. Manchester City en Chelsea staan bovenaan de lijst met respectievelijke uitgaven van 14 en 11 miljoen euro. Opmerkelijk genoeg staat Manchester United bijna helemaal onderaan, de club van manager Alexc Ferguson gaf niet meer dan 2 miljoen euro uit aan makelaars.

De hele lijst (de bedragen in ponden +10% is ongeveer de prijs in euro's):

Manchester City - £12,874,283
Chelsea - £9,562,223
Liverpool - £6,657,305
Tottenham - £6,066,935
West Ham - £5,527,548
Arsenal - £4,760,241
Wigan - £3,576,972
Portsmouth - £3,184,725
Bolton - £3,166,611
Everton - £2,008,407
Sunderland - £2,007,040
Aston Villa - £1,708,374
Blackburn - £1,610,885
Hull - £1,599,188
Manchester United - £1,517,393
Fulham - £1,469,258
Wolves - £1,235,703
Birmingham - £974,982
Stoke - £716,042
Burnley - £468,398

dinsdag 17 november 2009

Manchester United knijpt kosten hard af


De economische crisis slaat hard toe in Engeland en heeft nu ook een van de absolute topclubs in Europa bereikt. Manchester United moet op de kosten besparen en ze hebben daar enkele opmerkelijke posten gevonden. The Sun doet verslag.

Zo zijn er ex-spelers actief als gastheer op wedstrijddagen, waar ze gasten vermaken met een praatje vooraf. Deze clubiconen mogen voortaan niet meer in het stadion naar de wedstrijd kijken, maar moeten het spektakel op de televisie bekijken. En waar ze vroeger een warme maaltijd kregen - ze mochten de restjes van de echte gasten opeten - , zit zelfs dat er nu niet meer in. Een broodje, daar moeten ze het maar mee doen. Voor de terreinknechten op het trainingscomplex zit zelfs dat er niet meer in. Ze maakten vroeger vaak toast van wat de spelers en technische staf over lieten, maar dat is ze nu verboden.

Verder is er flink gesneden in de kosten voor MUTV, het eigen tv-kanaal van de club, waar de presentatoren en enkele andere medewerkers op zoek konden naar een nieuwe baan. Ook probeerde de club nog wat extra te verdienen aan de radiorechten van de Champions League. BBC Radio weigerde hier echter aan mee te werken en deed verslag vanuit de huiskamer van de commentator.

De fans moeten ook bloeden, want de kaartjes worden wel steeds duurder. En ze missen Cristiano Ronaldo. Zelfs de opbrengst van ruim 90 miljoen euro was kennelijk niet genoeg om op de oude voet door te gaan.

woensdag 21 oktober 2009

Aasgieren storten zich op AZ


De belangstellenden staan in de rij om AZ te kopen. Volgens het Noord-Hollands Dagblad gaat het om investeerders uit Oost-Europa en het Midden-Oosten.

,,De koopjesjagers staan al klaar. Het is een soort drie dolle dagen in de Bijenkorf'', zegt een ingewijde uit de voetbalwereld.


We zullen zien. Er waren ook belangstellenden voor DSB Bank, maar die haakten toch af na een blik in de boeken. Of zal AZ zich toch voor de derde keer in handen van een rijke eigenaar storten?

dinsdag 13 oktober 2009

Scheringa blijft aan als voorzitter AZ

Tijdens een persconferentie bij AZ is bekendgemaakt dat Dirk Scheringa voorzitter blijft, ondanks de perikelen bij zijn DSB.

´Maar hij zal voorlopig geen actieve rol bij AZ vervullen´, liet Gerrit Valk weten. Hij is lid van de raad van commissarissen van AZ. ´Of en op welke wijze Dirk Scheringa op langere termijn bij AZ betrokken blijft, valt nu nog niet aan te geven. Dat zal de toekomst uitwijzen.´


AZ-trainer Ronald Koeman doet ook nog een duit in het zakje(via z24.nl). Bij AZ blijkt niemand te bankieren bij DSB en ook de club zelf niet. Is die Scheringa nou zo slim of zijn wij nou zo dom?

Gaat Afab DSB Bank achterna?


Voor zakennieuws moet je kennelijk tegenwoordig bij Voetbal International zijn. Nadat hoofdredacteur Johan Derksen gisterochtend op de website al een beschouwing ten beste gaf over het beleid van DSB Bank van AZ-sponsor Dirk Scheringa, ging hij ´s avonds weer een stap verder. Ook Vitesse-sponsor Afab zou op omvallen staan, meldde Derksen gisteravond in het tv-programma Voetbal International. DSB-criticus Pieter Lakeman ligt zwaar onder vuur vanwege zijn oproep aan de klanten van DSB om hun geld bij die bank weg te halen, maar over soortgelijke opmerkingen van Derksen blijft het vooralsnog stil.

maandag 12 oktober 2009

Voetbal International als reserve-Radar


Ik koop nooit de papieren versie van Voetbal International, maar ben wel een enthousiaste consument van de RSS-feed. Leuk om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en ook de columns van Nico Dijkshoorn lees ik met plezier. Hoofdredacteur Johan Derksen heeft ook een wekelijks podium, waarin hij vaak oeverloos uitweidt over de vervlogen romantiek van oude stadions en clubs. Niet mijn kopje thee, dus ik sla het helemaal over. Vandaag echter geeft Derksen echter een hele analyse ten beste van de gang van zaken rond de DSB Bank. Ik begrijp dat er een link is tussen de bank en AZ, maar wat heeft een analyse van het commerciele beleid van dit bedrijf in een voetbalblad te zoeken? Daar hebben we het Tros-programma Radar toch voor?

zaterdag 10 oktober 2009

Uefa onthult gokschandaal


De Europese voetbalbond Uefa maakt volgende maand de resultaten van een groot corruptie-onderzoek bekend. Het zou gaan om veertig nationale en internationale wedstrijden, waarop uitzonderlijk veel gegokt zou zijn, schrijft het AD. Nederlandse clubs zijn er niet bij betrokken, maar er is wel onderzoek gedaan naar de wedstrijd tussen NAC en Gandzasar Kapan. Er werden onvoldoende bewijzen gevonden van corruptie.

´Het gaat hier om complete, afgeronde dossiers´, zegt de Belgische gokexpert Karl Dhont in het AD. ´We hebben harde bewijzen. Dit wordt de grootste zaak aller tijden.´

Volgens Dhont hebben alle Europese voetballanden in recente jaren te maken gehad met corruptie en omkoping. ´Een aantal van die zaken is bewezen, anderen zijn nooit aan het licht gekomen´, aldus Dhont. ´Maar in elk land komt het voor, daarvan ben ik overtuigd. Dit is een groot probleem. Ook in Nederland.´


Dat klinkt wel heel onheilspellend, ik ben razend benieuwd naar de uitkomst van het onderzoek.

Update:
In De Telegraaf staat dat een poging tot omkoping is gedaan bij een wedstrijd in de poule van Ajax in de Europa League.
De Roemeense voetballer Dan Alexa van FC Timisoara beweert dat een afgevaardigde van Dinamo Zagreb hem heeft geprobeerd om te kopen voor de confrontatie tussen beide clubs in de Europa League, ruim een week geleden. Volgens Alexa is hem een bedrag van 500.000 euro aangeboden als hij een strafschop zou veroorzaken in de wedstrijd tegen Dinamo Zagreb.

vrijdag 9 oktober 2009

Ook Roda JC in geldnood


Het voetbalseizoen is nog maar net begonnen en nu is Roda JC na RKC Waalwijk en Willem II de derde club uit de Eredivisie met financiele problemen. Volgens de website van de Limburgse club is er nog niets aan de hand, maar De Telegraaf schrijft een ander verhaal.

Minder mediagelden en een forse afname van het aantal businessclubleden door de recessie zijn de belangrijkste oorzaken van de problemen. De oplossing:
Meer aandelen van het Parkstad Limburg Stadion te gaan verkopen, het vergroten van de businessclub of het eventueel afsluiten van een lening. De Limburgers hebben bovendien een Limburgse Sociëteit opgericht, waarin financieel krachtige topbedrijven kunnen plaatsnemen. Daarnaast heeft Roda JC een spelersinvesteringsfonds, waarin op dit moment meer dan een miljoen euro zit.


Technisch directeur Martin van Geel is een uiterst gladde prater, die ook dit weer goed weet te verkopen. Hij geeft het nog drie jaar de tijd, anders gaat de stekker eruit. Of komt het verhaal Sporting Limburg weer eens bovendrijven? De fans moeten er nog niets van hebben.

Gisteren kreeg Roda JC nog te horen van de gemeente Kerkrade dat ze twee kunstgrasvelden niet hoeven te betalen.

donderdag 8 oktober 2009

Duitsland heeft eerste WK-zege binnen


De Amerikaanse bierbrouwer Anheuser-Busch is met zijn merk Budweiser sponsor van de Fifa. Het merk van zusterbedrijf Hasseroder is officieel door de Fifa uitgeroepen tot WK-bier. De Mannschaft is nog niet eens gekwalificeerd, maar qua drank heeft Duitsland de hoofdprijs al binnen.

Gemeente Tilburg redt Willem II

Het gaat duidelijk niet goed met het voetbal in Brabant. Nadat eerder deze maand RKC Waalwijk de noodklok luidde, is het nu de beurt aan Willem II.

De gemeente Tilburg heeft hulp toegezegd met een aantal maatregelen.
Het college stelt ten eerste voor om de stadionhuur tijdelijk te bevriezen. Van 1 oktober 2009 tot maximaal 30 juni hoeft de club geen huur voor het stadion te betalen aan de gemeente. Willem II betaalt ongeveer een ton per maand aan huur voor het stadion. Mocht het financieel beter gaan met Willem II dan wordt deze situatie opgeheven. Naast het bevriezen van de huur gaat een onafhankelijke partij onderzoek doen naar de hoogte van de huur en de condities waaronder de club het stadion huurt van de gemeente. Ook wordt de langetermijnvisie op het betaalde voetbal in Tilburg onderzocht. De rol en de verantwoordelijkheden van de gemeente moeten daarin centraal staan.

AZ leent geld van DSB Bank

DSB Beheer, het moederbedrijf van Dirk Scheringa waaronder AZ en het Museum voor Realisme vallen, heeft minstens 75 miljoen euro geleend van dochterbedrijf DSB Bank. Deze activiteiten zijn structureel verlieslatend, schrijft het FD vandaag. Het geleende bedrag groeit hard. In 2006 was het 22 miljoen, in 2007 liep het op naar 41 miljoen en vorig jaar dus 75 miljoen.

De activiteiten in sport en kunst dreven jarenlang op dividenden uit de bank. Door de kredietcrisis had DSB Bank echter meer eigen vermogen nodig. Daarom is twee jaar lang geen dividend uitgekeerd aan de moeder, maar is het krediet wel fors opgelopen.

woensdag 7 oktober 2009

Abramovich verliest koppositie rijkenlijst

Chelsea-eigenaar Roman Abramovich heeft de eerste plaats op de jaarlijkse rijkenlijst van het Britse voetbalblad FourFourTwo moeten afstaan. De nieuwe koploper is sjeik Mansour bin Zayed al-Nayan (eigenaar van Manchester City) met een vermogen van 15 miljard pond (circa 16,5 miljard euro), gevolgd door Lakshmi Mittal, de Indiase staalondernemer met 12,5 miljard pond en eigenaar van Queens Park Rangers. Abramovich staat op plek 3.

In tegenspraak met een onderzoek van Deloitte onlangs is de hoofdredacteur Hugh Sleight van FourFourTwo wel bezorgd over de impact van de economische crisis op het voetbal.
Afgaande op deze lijst is de voetbalwereld de laatst overblijvende financiële bubbel. De top-100 bezit nu gezamenlijk 61 miljard pond, vergeleken met 42 miljard vorig jaar en 20 miljard in de eerste editie van onze rijkenlijst in 2003. 



Voetballers
Op de site van Sportweek hebben ze een overzicht gemaakt van de rijkste spelers op de lijst. Hier staat David Beckham op 1, met een geschat vermogen van 135 miljoen euro, op ruime afstand gevolgd door Michael Owen en Wayne Rooney.

Fans steken pensioen in Newcastle United


Newcastle United Supporters Trust, een collectief van fans van de Engelse club, bereidt een bod voor om zelf eigenaar te worden. De organisatie heeft inmiddels al toezeggingen binnen van 20 miljoen pond (circa 22 miljoen euro) om eigenaar Mike Ashley uit te kopen.

Op de website worden meer fans opgeroepen mee te doen.
Het gaat om echt geld dat is toegezegd om te investeren in onze club, niet door nepsjeiks, miljardairs met torenhoge ego's, denkbeeldige consortiums enz. Dit gaat om echte mensen zoals jij en ik. Yes, we can!


Fiscale stimulering
De campagne is bedoeld om mensen maximaal 20.000 pond van hun opgebouwde pensioengeld met fiscale steun te laten investeren in Newcastle United, schrijft de regionale krant Chronicle Live. De belastingdienst doet er nog eens een kwart van de inleg bovenop. Ook mensen met een kleine beurs kunnen meedoen. Met 8.000 deelnemers die ieder 200 pond investeren is er genoeg geld om Ashley uit te kopen en bovendien enkele nieuwe spelers te kopen.

Een belangrijke partner is Self-Invested Personal Pensions (SIPP). Dit bedrijf biedt klanten zelf de keuze waar ze hun pensioencentjes in willen investeren.

Merkenbouwer
Mike Ashley is onder andere eigenaar van Sports Direct, een winkelketen van sportartikelen. Verder heeft hij de merken Donnay, Dunlop, buitensportmerk Karrimor en kledingmerk Lonsdale in bezit en heeft hij een minderheidsbelang in Umbro. Met een vermogen van 700 miljoen pond (770 miljoen euro) staat hij op plaats 60 in de rijkenlijst van de Sunday Times.

Komt AC Milan in Albanese handen?


AC Milan mag dan volgens eigenaar Silvio Berlusconi niet te koop staan, er heeft zich toch een mogelijke koper aangediend. De Albanese oliemagnaat Rezart Taci zou 700 miljoen euro overhebben voor de club, volgens La Gazzetta dello Sport (via >De Telegraaf).

RKC staat op rand afgrond

Het afgelopen maandag nieuw aangetreden bestuur van RKC Waalwijk meldt dat de financiele situatie nog erger is dan eerder geschetst. De schuld zou niet 6 ton zijn, maar boven 2 miljoen euro liggen. Over twee maanden zou de club al niet meer kunnen bestaan.

De KNVB ziet het minder somber in. In De Telegraaf zegt een woordvoerder:
RKC brengt de geloofwaardigheid van ons systeem in het geding. RKC zit al een poosje in categorie I (voor clubs die er financieel zeer slecht voorstaan, red.) en staat dus onder verscherpt toezicht. Ik durf te zeggen dat enige nuance op zijn plaats is, al mag ik die helaas niet toelichten.

dinsdag 6 oktober 2009

Voetbalclubs houden goed stand in crisis

De wereldwijde economische recessie heeft heel weinig invloed op de inkomsten van professionele voetbalclubs. De eerste twee wedstrijdronden in de Champions League leverden 5% meer bezoekers op, terwijl de Britse Premier League met een gemiddelde stadionbezetting van 90% ook goed de aandacht weet vast te houden, schrijft de BBC op basis van een rapport van Deloitte Sports Business Group.

Daarnaast wijzen de onderzoekers ook op de recente sponsordeals van Liverpool met Standard Chartered en Real Madrid met Bwin, waar de twee clubs recordbedragen van dik boven 20 miljoen euro binnensleepten.

Onderzoeker Dan Jones noemt vooral de sterke en loyale supporters als een soort buffer tegen de economische tegenwind, terwijl ook langdurige commerciele sponsor- en tv-overeenkomsten een belangrijke rol spelen om de clubs op de been te houden.

Onlangs tekenden 100 clubs van de European Clubs Association een convenant, waarbij ze afspraken een financieel een gezonde bedrijfsvoering te zullen voeren. Aanleiding waren de grote aankopen van Real Madrid, waarbij de Spaanse club zich diep in de schulden stak om te ´investeren´ in nieuwe spelers.

Het onderzoek van Deloitte concentreert zich op het internationale topvoetbal. Nederlandse clubs komen nog amper voor op deze lijsten.

woensdag 30 september 2009

Fans betalen mee aan nieuwe stadions

In de Verenigde Staten kunnen supporters een stoel in een stadion kopen voor een vast bedrag voor een periode tot vijftig jaar. Deze manier om bouw of uitbreiding te financieren is een aantrekkelijk alternatief de huidige situatie, waarbij voornamelijk belastinggeld, leningen en bedrijfssponsoring worden gebruikt, schrijft z24.nl op basis van een artikel in de Wall Street Journal. Fans zitten na aankoop overigens niet levenslang vast aan hun eigen zitplaats. De rechten op de stoel kunnen gewoon op de vrije markt worden verkocht.

Clubs hoeven maar een deel van de stadionstoelen aan te bieden via deze financieringsmethode om voldoende geld binnen te halen. De universiteit van Californië in Berkeley verkoopt de rechten van drieduizend stoelen in het Memorial Stadium, dat 71.799 zitplaatsen telt.

Hiermee hoopt de instelling ruim 185 miljoen euro op te halen voor een stadionrenovatie. De beste plekken kosten tussen de 120.000 en 150.000 euro voor een periode van vijftig jaar. De goedkoopste stoelen zijn ruim 27.000 euro voor veertig jaar.


Echt compleet nieuw lijkt het concept mij trouwens niet. Ik herinner me verhalen van aandeelhouders in het Amsterdamse Olympisch Stadion, die altijd als eerste kaarten voor evenementen konden kopen.

dinsdag 29 september 2009

Mandemakers redt noodlijdend RKC

Erin, eruit en toch weer erin: keukenboer Ben Mandemakers heeft een stormachtig weekje gehad bij RKC Waalwijk.

Het gaat niet alleen sportief uitermate beroerd, ook financieel staat het water aan de lippen. De gemeente heeft nog zes ton tegoed. Het bestuur wilde geen openheid van zaken geven waarop Mandemakers opstapte. Toen vervolgens het bestuur zelf opstapte, was de weg weer vrij voor de voormalige shirtsponsor. 'RKC moet blijven bestaan', aldus Mandemakers.

Dan is hij een van de weinigen in Nederland met deze mening, vermoed ik. Er zijn al genoeg Brabantse clubs in de Eredivisie, dat kan best wat minder.

Strijd om eigendom Liverpool


Er zijn meerdere serieuze gegadigden voor een overname van Liverpool. De belangstelling van de Saoedische prins Faisal bin Fahd bin Abdullah al-Saud was al bekend, hij zou een bedrag van 200 miljoen tot 350 miljoen pond (circa 220 miljoen tot 380 miljoen euro) overhebben voor een belang van 50% in de Britse voetbalclub. Er zou ook belangstelling van een Indiase energiemiljardair zijn. De naam van de man is niet bekend, maar een vertegenwoordiger zou afgelopen zondag al met eigenaar Tom Hicks hebben gegeten.