maandag 21 september 2009

WK goed voor economie deelnemende landen

De Engelse economie mag dan behoorlijk op zijn gat liggen, het nationale voetbalteam heeft zich in ieder geval wel geplaatst voor het komende WK in Zuid-Afrika. En dat betekent dat er economisch een behoorlijke impuls is te verwachten. Volgens wetenschappelijke schattingen levert de Engelse deelname in eigen land een plus op van 1,5 tot 2 miljard pond (ongeveer 1,7 tot 2,2 miljard euro).

Simon Chadwick, professor Sport Business Strategy en Marketing aan de universiteit van Coventry, zegt dat deelname aan een WK een eigen micro-economie oproept.

Een grote winnaar wordt hoogstwaarschijnlijk Panini, maker van voetbalplaatjes en albums. Andere bedrijven die profiteren zijn:
- cafés halen een extra omzet van circa 40 miljoen euro per wedstrijd van Engeland
- tv-verkopers
- advertentieverkopers besteden meer dan 300 miljoen euro extra
- kledingsponsor Umbro rekent op veel extra verkopen van shirts
- reisbureaus verkopen veel reizen naar Zuid-Afrika

Tegenover deze winnaars staan ook verliezers. De belangstelling om huizen te kopen neemt waarschijnlijk fors af, terwijl ook bioscopen leeg zullen blijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten