De Engelse economie mag dan behoorlijk op zijn gat liggen, het nationale voetbalteam heeft zich in ieder geval wel geplaatst voor het komende WK in Zuid-Afrika. En dat betekent dat er economisch een behoorlijke impuls is te verwachten. Volgens wetenschappelijke schattingen levert de Engelse deelname in eigen land een plus op van 1,5 tot 2 miljard pond (ongeveer 1,7 tot 2,2 miljard euro).
Simon Chadwick, professor Sport Business Strategy en Marketing aan de universiteit van Coventry, zegt dat deelname aan een WK een eigen micro-economie oproept.
Een grote winnaar wordt hoogstwaarschijnlijk Panini, maker van voetbalplaatjes en albums. Andere bedrijven die profiteren zijn:
- cafés halen een extra omzet van circa 40 miljoen euro per wedstrijd van Engeland
- tv-verkopers
- advertentieverkopers besteden meer dan 300 miljoen euro extra
- kledingsponsor Umbro rekent op veel extra verkopen van shirts
- reisbureaus verkopen veel reizen naar Zuid-Afrika
Tegenover deze winnaars staan ook verliezers. De belangstelling om huizen te kopen neemt waarschijnlijk fors af, terwijl ook bioscopen leeg zullen blijven.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten