Ruim een jaar staat de naam van Aegon op het shirt van Ajax en nu komt de verzekeraar met een spaarrekening voor de fans. Eigenlijk is het niet meer dan de al bestaande spaarrekening maar dan met een Ajax-sausje. Maar er worden twee verschillende rentepercentages genoemd: op de website van Ajax staat een advertentie met een minimumpercentage van 4%, terwijl Aegon op de eigen website een laagste rentetarief van 3,5% vermeldt. Het is wel een sympathiek idee dat Aegon bij iedere nieuwe spaarrekening een bedrag overmaakt naar de jeugdopleiding van de Amsterdamse club.
´Bij het openen van deze spaarrekening ontvangt de fan, als hij/zij 25 euro stort en zich aanmeldt als Ajax-Aegon fan, een Ajax-Aegon bal met de handtekeningen van alle Ajax spelers. Daarnaast geeft Aegon voor elke nieuw geopende rekening, met een minimale storting van 25 euro een bedrag van 5 euro aan de jeugdopleiding ‘De Toekomst’ van Ajax.
maandag 14 september 2009
Bank wordt shirtsponsor Liverpool
Veel banken en verzekeraars hebben het moeilijk en besparen op hun marketingactiviteiten. Toch sluit Liverpool de grootste sponsordeal ooit met de bank Standard Chartered. Het gaat om een deal van vier jaar, waarvoor de club 91 miljoen euro krijgt.
Hiermee loopt Liverpool de achterstand in op Manchester United, dat voor het lopende seizoen een even grote deal sloot met verzekeraar Aon. Alleen op het gebied van recettes loopt Liverpool nog achter bij de concurrentie. De inkomsten van Liverpool bedragen hier bijna 40 miljoen pond (circa 45 miljoen euro) op jaarbasis, terwijl United meer dan 100 miljoen binnenharkt. Ter vergelijking: Ajax haalde in het seizoen 2007-2008 een voetbalomzet van 29 miljoen euro )recettes nationaal en internationaal voetbal, seizoenskaarten en business seats).
Internationaal
Standard Chartered meldt op de website dat de overeenkomst een grote internationale dimensie heeft. Vooral op de opkomende markten buiten de westerse wereld ziet de bank grote mogelijkheden. “We see many opportunities to continue growing our business, particularly as Asia, Africa and the Middle East are emerging from the global downturn more quickly than the West. This sponsorship will drive a step change in brand recognition in our key markets and will provide an additional catalyst for our business growth.”
Hiermee loopt Liverpool de achterstand in op Manchester United, dat voor het lopende seizoen een even grote deal sloot met verzekeraar Aon. Alleen op het gebied van recettes loopt Liverpool nog achter bij de concurrentie. De inkomsten van Liverpool bedragen hier bijna 40 miljoen pond (circa 45 miljoen euro) op jaarbasis, terwijl United meer dan 100 miljoen binnenharkt. Ter vergelijking: Ajax haalde in het seizoen 2007-2008 een voetbalomzet van 29 miljoen euro )recettes nationaal en internationaal voetbal, seizoenskaarten en business seats).
Internationaal
Standard Chartered meldt op de website dat de overeenkomst een grote internationale dimensie heeft. Vooral op de opkomende markten buiten de westerse wereld ziet de bank grote mogelijkheden. “We see many opportunities to continue growing our business, particularly as Asia, Africa and the Middle East are emerging from the global downturn more quickly than the West. This sponsorship will drive a step change in brand recognition in our key markets and will provide an additional catalyst for our business growth.”
donderdag 10 september 2009
Arena wordt groen stadion
Nee, geen flauwe grappen over het gras: de Amsterdam Arena wordt groen. De directie van het stadion en de gemeente Amsterdam hebben een overeenkomst gesloten om te verduurzamen.
Minder energie- en watergebruik, CO2-emissies, afvalproductie en mobiliteitsbelasting zijn de belangrijke speerpunten. Duurzaamheid zal tevens onderdeel zijn van het onderzoek naar de eventuele uitbreidingsvarianten ten behoeve van het WK Voetbal 2018/2022.
Minder energie- en watergebruik, CO2-emissies, afvalproductie en mobiliteitsbelasting zijn de belangrijke speerpunten. Duurzaamheid zal tevens onderdeel zijn van het onderzoek naar de eventuele uitbreidingsvarianten ten behoeve van het WK Voetbal 2018/2022.
Ronaldo-loos WK kost Real veel geld
Real-voorzitter Florentino Perez zal gisteren opgelucht adem hebben gehaald na de winst van Portugal op Hongarije. Met deze overwinning blijft Portugal in de race voor deelname aan het komende WK en blijft de kans bestaan voor Ronaldo om te schitteren op dit wereldpodium en kan Real Madrid veel shirtjes met zijn naam verkopen.
Volgens de Spaanse krant Sport (uit Barcelona, dus wel partijdig) nam de omzet van Real Madrid in 2002, het jaar na de komst van Zinedine Zidane, met honderd miljoen euro toe tot driehonderd miljoen. De Portugese voetbalbond rekent op een strop van honderd miljoen euro als zijn nationale ploeg het WK niet haalt.
Volgens de Spaanse krant Sport (uit Barcelona, dus wel partijdig) nam de omzet van Real Madrid in 2002, het jaar na de komst van Zinedine Zidane, met honderd miljoen euro toe tot driehonderd miljoen. De Portugese voetbalbond rekent op een strop van honderd miljoen euro als zijn nationale ploeg het WK niet haalt.
Blatter: geen boetes, maar punten kwijt
Fifa-president Joseph Blatter vindt dat geldboetes te weinig effect sorteren om ongewenst gedrag van clubs te bestrijden. Aftrek van punten zou in zijn ogen een betere straf zijn. Blatter vindt deze maatregel met name gepast om clubs te bestraffen die de regels van transfers van jonge spelers overtreden.
´Nationale bonden en competities moeten het lef hebben dat te doen, dan houdt dat gedrag wel op´, zei Blatter, die benadrukte op persoonlijke titel te spreken. Ook racistische spreekkoren en rellen zouden op deze manier bestraft kunnen worden.
´Het doet wel pijn, maar ik zou voor puntenaftrek zijn. Als je problemen met het publiek hebt, is het te gemakkelijk om te zeggen dat wedstrijden dan maar voor lege stadions gespeeld moeten worden. Puntenaftrek is beter´, aldus Blatter gisteren tegen de BBC.
Volgens Blatter is een aantal clubs bang voor de nieuwe houding van de Fifa.
Aanleiding voor de uitspraken is het verbod voor Chelsea om tot januari 2011 transfers te doen.
´Nationale bonden en competities moeten het lef hebben dat te doen, dan houdt dat gedrag wel op´, zei Blatter, die benadrukte op persoonlijke titel te spreken. Ook racistische spreekkoren en rellen zouden op deze manier bestraft kunnen worden.
´Het doet wel pijn, maar ik zou voor puntenaftrek zijn. Als je problemen met het publiek hebt, is het te gemakkelijk om te zeggen dat wedstrijden dan maar voor lege stadions gespeeld moeten worden. Puntenaftrek is beter´, aldus Blatter gisteren tegen de BBC.
Volgens Blatter is een aantal clubs bang voor de nieuwe houding van de Fifa.
Aanleiding voor de uitspraken is het verbod voor Chelsea om tot januari 2011 transfers te doen.
KPN spaart Witsel na doodschop
De Belgische KPN-dochter Base is sponsor van Standard Luik. Direct na de doodschop van Standard-speler Alex Witsel maakte Base duidelijk dat het de club zou steunen als Witsel zwaar gestraft zou worden. Een paar dagen later zegt het bedrijf in een persbericht echter dat het zowel de speler als de club steunt.
Citaat: ´Zelfs als beide partijen niet op alle vlakken 100% overeenkomen, betekent dit niet dat de partijen onmiddellijk zonder enige vorm van gesprek uit elkaar moeten gaan. BASE en Standard willen de komende weken nu gebruiken om samen het vertrouwen te herstellen.
Daarom wordt zo snel mogelijk een vergadering belegd in Sclessin om te proberen de verschillen in opinie weg te werken. Beide partners hopen dit buiten de spotlights van de media te kunnen doen.´
Witsel wegsturen zullen ze niet snel doen bij Standard, hij is een van de grote talenten van de club. Op 15-jarige leeftijd kreeg hij aanbiedingen van Real Madrid en Arsenal, maar Witsel koos ervoor in Luik te blijven. Vorig jaar stond deze speler nog in de belangstelling van Bolton Wanderers en Manchester United. Hoe schandalig de overtreding ook was, een lucratieve transfer zullen de Belgen toch niet laten lopen.
De opstelling van Base legt mooi bloot hoe lastig de relatie tussen sponsor en gesponsorde kan zijn. Idealiter worden beide partijen er beter van, maar de praktijk ligt toch vaak moeilijker. En impulsief reageren maakt het er dan niet makkelijker op. Hopen dat het wel overwaait lijkt mij in ieder geval geen optie voor Base.
Citaat: ´Zelfs als beide partijen niet op alle vlakken 100% overeenkomen, betekent dit niet dat de partijen onmiddellijk zonder enige vorm van gesprek uit elkaar moeten gaan. BASE en Standard willen de komende weken nu gebruiken om samen het vertrouwen te herstellen.
Daarom wordt zo snel mogelijk een vergadering belegd in Sclessin om te proberen de verschillen in opinie weg te werken. Beide partners hopen dit buiten de spotlights van de media te kunnen doen.´
Witsel wegsturen zullen ze niet snel doen bij Standard, hij is een van de grote talenten van de club. Op 15-jarige leeftijd kreeg hij aanbiedingen van Real Madrid en Arsenal, maar Witsel koos ervoor in Luik te blijven. Vorig jaar stond deze speler nog in de belangstelling van Bolton Wanderers en Manchester United. Hoe schandalig de overtreding ook was, een lucratieve transfer zullen de Belgen toch niet laten lopen.
De opstelling van Base legt mooi bloot hoe lastig de relatie tussen sponsor en gesponsorde kan zijn. Idealiter worden beide partijen er beter van, maar de praktijk ligt toch vaak moeilijker. En impulsief reageren maakt het er dan niet makkelijker op. Hopen dat het wel overwaait lijkt mij in ieder geval geen optie voor Base.
Amstel helpt voetbalteams online
Kan KNVB-sponsor Amstel scoren bij de doelgroep van volwassen amateurvoetballers? Het bierbedrijf heeft teamlink.nl gelanceerd, een website waar teams kunnen zien waar ze moeten spelen. Of in de woorden van het bedrijf zelf:
`In TEAMLINK staat, gepersonaliseerd voor ieder senioren amateurteam, alles op één plek. Zo staan automatisch de officiële KNVB-stand, -uitslagen en -speelschema's erin, kan in een automatische planner eenvoudig worden aangegeven of men wel of niet aanwezig zal zijn bij de volgende wedstrijd, wie er rijdt en worden zelfs de wasbeurten van de tenues automatisch ingepland.
Daarnaast kunnen teams en supporters foto's delen, berichten sturen en nog veel meer. Met dit initiatief slaan Amstel en de KNVB de handen ineen door met een interactieve service het leven van de amateurvoetbalteams eenvoudiger én leuker te maken.´
Het ziet er interessant en ook veelbelovend uit, maar op marketingfacts.nl zijn er ook al veel kanttekeningen van gebruikers. Rechtstreeks contact met de doelgroep van 1,2 miljoen spelers is natuurlijk een natte droom voor iedere marketeer, maar echt eenvoudig is het zeker niet te noemen. We houden de vorderingen in de gaten.
Amstel heeft in ieder geval een naam hoog te houden op het gebied van voetbalmarketing. Superpingels en de drie vrienden waren in het verleden succesvolle acties (mensen vonden ze toen in ieder geval meestal wel leuk). Ook de Amstel-site voetbal.nl schijnt vernieuwd te zijn. Ik moet eerlijk bekennen dat ik die website eigenlijk niet (meer) kende. Qua uiterlijk zet het er mooi uit, maar de inhoud overtuigt mij ondanks de ingezette vernieuwing nog niet. Het nieuws is keurig verzorgd, maar vrijwel alle content eromheen is hopeloos verouderd...
`In TEAMLINK staat, gepersonaliseerd voor ieder senioren amateurteam, alles op één plek. Zo staan automatisch de officiële KNVB-stand, -uitslagen en -speelschema's erin, kan in een automatische planner eenvoudig worden aangegeven of men wel of niet aanwezig zal zijn bij de volgende wedstrijd, wie er rijdt en worden zelfs de wasbeurten van de tenues automatisch ingepland.
Daarnaast kunnen teams en supporters foto's delen, berichten sturen en nog veel meer. Met dit initiatief slaan Amstel en de KNVB de handen ineen door met een interactieve service het leven van de amateurvoetbalteams eenvoudiger én leuker te maken.´
Het ziet er interessant en ook veelbelovend uit, maar op marketingfacts.nl zijn er ook al veel kanttekeningen van gebruikers. Rechtstreeks contact met de doelgroep van 1,2 miljoen spelers is natuurlijk een natte droom voor iedere marketeer, maar echt eenvoudig is het zeker niet te noemen. We houden de vorderingen in de gaten.
Amstel heeft in ieder geval een naam hoog te houden op het gebied van voetbalmarketing. Superpingels en de drie vrienden waren in het verleden succesvolle acties (mensen vonden ze toen in ieder geval meestal wel leuk). Ook de Amstel-site voetbal.nl schijnt vernieuwd te zijn. Ik moet eerlijk bekennen dat ik die website eigenlijk niet (meer) kende. Qua uiterlijk zet het er mooi uit, maar de inhoud overtuigt mij ondanks de ingezette vernieuwing nog niet. Het nieuws is keurig verzorgd, maar vrijwel alle content eromheen is hopeloos verouderd...
Labels:
amateurs,
internet,
sponsoring,
zaterdagvoetbal,
zondagvoetbal
Seat hoofdsponsor Europa League
Autofabrikant Seat stort zich op het voetbal. De van oorsprong Spaanse onderneming is nu onderdeel van Volkswagen en wordt nu hoofdsponsor van de Europa League (de opvolger van de Uefa Cup. Beide partijen hebben geen nadere details bekendgemaakt. Toch ben ik benieuwd hoe de Nederlandse organisatie van Seat inspeelt op de kansen van dit sponsorship. Gaat het verder dan alleen maar ruimte op de reclameborden? Opmerkelijk genoeg is er niets te vinden over deze deal op zowel de site van Seat als die van de Uefa. In oktober gaat de overeenkomst in, misschien dat ze dan meer te melden hebben over de voorwaarden.
Abonneren op:
Posts (Atom)