Posts tonen met het label sponsoring. Alle posts tonen
Posts tonen met het label sponsoring. Alle posts tonen

maandag 14 december 2009

Nieuwe voorzitter wil met Vitesse Europa in


Maasbert Schouten is vandaag als nieuwe voorzitter van Vitesse benoemd. Zijn grote ambitie is om met de Arnhemse voetbalclub Europees voetbal te spelen.

Maasbert Schouten maakt sinds november 2008 deel uit van de RvC van Vitesse. Destijds is hij mede toegetreden tot het bestuursorgaan van de Arnhemse club om de directie te adviseren op het gebied van ondernemerschap en commercie. Deze rol wordt nu uitgebreid. Schouten gaat zich ook operationeel inzetten en een actieve bijdrage leveren aan de gewenste groei van Vitesse. Samen met algemeen directeur Paul van der Kraan zal hij eveneens het voortouw nemen om (nieuwe) investeerders voor de club te interesseren.


Deze Maasbert Schouten is een opmerkelijke man. Op bizz.nl staat een mooi interview over hoe hij zijn bedrijf Afab oprichtte.

Vraag: U woonde in uw eigen kantoor en waste zich met een emmer in de wc.
Antwoord Schouten: "Het klinkt als een mooi publiciteitsverhaal, maar het is echt waar. Ik had een kantoortje gehuurd en in de hoek stond een slaapbank van de Xenos. Niemand wist dat ik er sliep, want dat gaf niet echt een professionele indruk. Maar goed, ik had geen geld om wat te huren."


Vervolgens wist hij zijn bedrijf in hoog tempo uit te bouwen. In het eerste kwartaal van 2009 treurt hij over het niet verkopen van Afab, maar zegt dat er op termijn zeker een beursgang komt. In juni uitte hij opnieuw spijt over het niet verkopen van zijn bedrijf in Quote, omdat zijn bedrijf door de kredietcrisis veel minder waard was geworden. Het werd echter nog veel erger voor Schouten. Vlak na de val van Scheringa's DSB leek het even of ook Afab op de rand van de afgrond stond. Schouten moest het veld ruimen als topman en heeft nu dus veel tijd voor Vitesse.

Een ondernemer met mooie praatjes, in Arnhem zijn ze er gek op. Eén Karel Aalbers is kennelijk niet genoeg.

Revolutionair plan AFC: shirtsponsoring


De hoofdklasser AFC heeft mot binnen de eigen gelederen. De club uit het chique Amsterdam-Zuid heeft nog nooit in zijn 114-jarige bestaan een adverteerder op zijn shirt gehad, maar heeft daarvoor nu wel plannen ontwikkeld. Er zitten volgens Het Parool sinds kort enkele nieuwe mensen in het bestuur, die een shirtsponsor zoeken. AFC staat fier bovenaan in de Hoofdklasse A en is al bijna zeker van plaatsing voor de nieuw te vormen Topklasse. Om daarin goed mee te kunnen komen, is natuurlijk geld nodig. Nu was ik toevallig gisteren bij de topper tegen het Haagse HBS (overigens won AFC eenvoudig met 4-1) en ik kan me goed voorstellen dat de bestuurders geld willen aantrekken. AFC zit op een van de duurste stukken grond van Nederland en vanaf het veld zijn de hoge gebouwen te zien waar heel veel grote Nederlandse bedrijven zijn gevestigd.

De foto is gemaakt door Ton Post voor de website van AFC.

woensdag 18 november 2009

Bayern sluit superdeal met Deutsche Telekom



Bayern München en Deutsche Telekom hebben de overeenkomst voor shirtsponsoring door T-Home verlengd tot en met 2013. Beide partijen willen niet in details treden over bedragen, maar duidelijk is wel dat er een belangrijke prestatiegerelateerde component is opgenomen. 'Als we internationaal heel succesvol zijn, verdienen we een bergje slagroom in de koffie', aldus manager Uli Hoeness op de site van Bayern.

Volgens Sportspromedia is de deal qua omvang na Real Madrid de grootste ter wereld, dus voor andere giganten als Manchester United en Liverpool. Bayern zou 25 miljoen euro per jaar ontvangen

maandag 9 november 2009

Thuisvoordeel WK moet Puma redden


Puma heeft de resultaten in het derde kwartaal zien teruglopen. De omzet daalde met 5,5% en de winst met 22%. De directie heeft het natuurlijk allemaal voortreffelijk gedaan, als het slecht gaat, ligt het altijd aan de moeilijke omstandigheden. Het komende WK moet de redding worden voor Puma. Zo'n groot toernooi is altijd goed voor meer verkopen, maar het feit dat het in Afrika wordt gehouden, is extra veelbelovend voor Puma.

CEO Jochen Zeitz:
We hopen de eerste tekenen van herstel te zien in de aanloop naar het WK in Zuid-Afrika. Door de sterke banden van Puma met het Afrikaanse voetbal hebben we een thuisvoordeel.


Puma sponsort de volgende Afrikaanse landen:

- Ghana
- Senegal
- Marokko
- Ivoorkust
- Kameroen

Bremen mag Real-shirt niet verbieden


De gemeente Bremen wilde de shirts van Real Madrid en AC Milan uit de winkels van Karstadt laten halen vanwege de reclame van gokbedrijf bwin, wat in Duitsland is verboden. De rechter heeft echter bepaald dat de gemeente moet ophouden met dit verbod op verkoop. Het oordeel viel negatief uit, omdat bwin de clubs sponsort en niet de winkelketen, schrijft Gaming Intelligence.

woensdag 28 oktober 2009

Audi-presentatie bij Real valt in de sneeuw


De spelers van Real Madrid kiezen ieder jaar een nieuwe auto van de sponsor. In ruil daarvoor moeten ze dan even een proefritje voor de camera maken, zodat Audi aan de rest van de wereld kan laten zien dat de sterren in hun producten rijden.

De presentatie van dit jaar was echter wat lastig. De voetballers moesten namelijk een stukje rijden in de sneeuw, wat niet iedereen even gemakkelijk afging, zoals te zien is in het filmpje op AS.com.

Audi timmert flink aan de weg in het voetbal. De Duitse autoproducent is ook sponsor van FC Barcelona, FC Bayern München, Manchester United, AS Monaco en Red Bull Salzburg.

donderdag 15 oktober 2009

Winkels beklad om beleid sponsor Hannover 96


In Duitsland zijn zo´n 20 filialen van de gehoorapparatenmaker Kind beklad met graffiti. De aanleiding vormen uitlatingen van Martin Kind, de eigenaar van de onderneming Kind en voorzitter van Hannover 96, over de zogenaamde 50 plus 1 regel. Deze regeling verbiedt investeerders nu nog de meerderheid in een club te bezitten en komt 11 november in stemming bij de 36 profclubs in Duitsland uit de 1. en 2. Bundesliga. Kind wil deze regeling afschaffen en heeft daarvoor een twee derde meerderheid nodig. Fans zijn kennelijk bang voor Britse toestanden en hopen dat de mannen met het grote geld wegblijven van hun clubs.

Nederland heeft de nodige ervaring met meerderheidsaandeelhouders bij clubs. Een stukje van de website vitesse.org:
Onder het motto 'Wie betaalt, bepaalt' was Dé Stoop in de jaren zestig en zeventig alles tegelijk bij DWS en FC Amsterdam: voorzitter, sponsor, directeur en eigenaar ineen. De gebroeders Molenaar bij AZ, Marten Eibrink bij PEC Zwolle, Nol Hendriks bij Roda JC, Jorien van den Herik bij Feyenoord, Cees den Braven bij FC Dordrecht en Hans Brus bij FC Den Bosch groeiden op soortgelijke wijze uit tot de allesbepalende figuren bij hun club.


Bij Vitesse moest Karel Aalbers het veld ruimen en op dit moment ligt Dirk Scheringa onder vuur met zijn AZ. Bij FC Utrecht zit momenteel Frans van Seumeren, die onlangs in opspraak raakte vanwege een dubbele pet. Het verzet tegen die meerderheidsaandeelhouders is zo gek nog niet.

woensdag 14 oktober 2009

Advocaat accepteert geen Vuitton-tassen


De kersverse bondscoach van Belgie, Dick Advocaat, trekt de disciplinaire touwtjes voor zijn selectie stevig aan. Doelman Louis Bally verscheen met een dure Vuitton-tas (800 euro), terwijl Nike de sponsor van de Rode Duivels is. Dat kwam Bally op een publiekelijke uitbrander van Advocaat te staan, schrijft Sporza.
Bij je club doe je wat je wilt, maar hier gebruiken we allemaal Nike-tassen. Opvallen doe je in de goal, niet met je tas.

Gaby Mudingayi en Roland Lamah hadden overigens ook een tas van Louis Vuitton bij zich, maar niet zo'n opvallende witte. De spelers mogen ook niet meer met mp3-spelers en gsm's spelen op momenten dat ze samen zijn.

dinsdag 13 oktober 2009

Gaat Afab DSB Bank achterna?


Voor zakennieuws moet je kennelijk tegenwoordig bij Voetbal International zijn. Nadat hoofdredacteur Johan Derksen gisterochtend op de website al een beschouwing ten beste gaf over het beleid van DSB Bank van AZ-sponsor Dirk Scheringa, ging hij ´s avonds weer een stap verder. Ook Vitesse-sponsor Afab zou op omvallen staan, meldde Derksen gisteravond in het tv-programma Voetbal International. DSB-criticus Pieter Lakeman ligt zwaar onder vuur vanwege zijn oproep aan de klanten van DSB om hun geld bij die bank weg te halen, maar over soortgelijke opmerkingen van Derksen blijft het vooralsnog stil.

maandag 12 oktober 2009

Situatie DSB Bank geen gevaar voor AZ


AZ heeft weinig last van de perikelen bij DSB Bank, schrijft de club op zijn website. Het sponsorgeld is al binnen voor het hele seizoen. Wel moet AZ op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor voor de volgende jaren.

Voetbal International als reserve-Radar


Ik koop nooit de papieren versie van Voetbal International, maar ben wel een enthousiaste consument van de RSS-feed. Leuk om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en ook de columns van Nico Dijkshoorn lees ik met plezier. Hoofdredacteur Johan Derksen heeft ook een wekelijks podium, waarin hij vaak oeverloos uitweidt over de vervlogen romantiek van oude stadions en clubs. Niet mijn kopje thee, dus ik sla het helemaal over. Vandaag echter geeft Derksen echter een hele analyse ten beste van de gang van zaken rond de DSB Bank. Ik begrijp dat er een link is tussen de bank en AZ, maar wat heeft een analyse van het commerciele beleid van dit bedrijf in een voetbalblad te zoeken? Daar hebben we het Tros-programma Radar toch voor?

donderdag 8 oktober 2009

Duitsland heeft eerste WK-zege binnen


De Amerikaanse bierbrouwer Anheuser-Busch is met zijn merk Budweiser sponsor van de Fifa. Het merk van zusterbedrijf Hasseroder is officieel door de Fifa uitgeroepen tot WK-bier. De Mannschaft is nog niet eens gekwalificeerd, maar qua drank heeft Duitsland de hoofdprijs al binnen.

woensdag 7 oktober 2009

FA heeft rare sponsors


Bier van Carlsberg, hamburgers van McDonalds en sinds vandaag ook snoep van Mars: de Engelse voetbalbond lijkt gezond leven niet hoog in het vaandel te hebben in de keuze van zijn partners.

Bij de FA zien ze dat anders. Mars wordt nauw betrokken bij het project 'Get into Football' van de bond, dat bedoeld is om jonge en nieuwe leden te trekken.

Droomovereenkomst
Sir Trevor Brooking, directeur voetbalontwikkeling bij de FA en voormalig Engels international, noemt de overeenkomst 'een geweldig partnership waar we naar uitkijken. Mars heeft een erfenis in het voetbal en is de laatste jaren betrokken bij campagnes om sportbeoefening te bevorderen, dus we vinden dat we goed bij elkaar passen.'

Mars' managing director Fiona Dawson voegt daaraan toe: 'We hebben veel plezier gehad van onze vorige campagnes. Deze overeenkomst is als een droom die uitkomt.'

Van Mars kan ik deze deal inderdaad goed begrijpen, maar hoe komt de FA tot zo'n beslissing? Kijken ze dan alleen naar de 8 miljoen dollar die het oplevert?

dinsdag 6 oktober 2009

Voetbalclubs houden goed stand in crisis

De wereldwijde economische recessie heeft heel weinig invloed op de inkomsten van professionele voetbalclubs. De eerste twee wedstrijdronden in de Champions League leverden 5% meer bezoekers op, terwijl de Britse Premier League met een gemiddelde stadionbezetting van 90% ook goed de aandacht weet vast te houden, schrijft de BBC op basis van een rapport van Deloitte Sports Business Group.

Daarnaast wijzen de onderzoekers ook op de recente sponsordeals van Liverpool met Standard Chartered en Real Madrid met Bwin, waar de twee clubs recordbedragen van dik boven 20 miljoen euro binnensleepten.

Onderzoeker Dan Jones noemt vooral de sterke en loyale supporters als een soort buffer tegen de economische tegenwind, terwijl ook langdurige commerciele sponsor- en tv-overeenkomsten een belangrijke rol spelen om de clubs op de been te houden.

Onlangs tekenden 100 clubs van de European Clubs Association een convenant, waarbij ze afspraken een financieel een gezonde bedrijfsvoering te zullen voeren. Aanleiding waren de grote aankopen van Real Madrid, waarbij de Spaanse club zich diep in de schulden stak om te ´investeren´ in nieuwe spelers.

Het onderzoek van Deloitte concentreert zich op het internationale topvoetbal. Nederlandse clubs komen nog amper voor op deze lijsten.

ING wordt nieuwe hoofdsponsor Oranje


Dochteronderneming Nationale Nederlanden wordt vervangen door moederbedrijf ING op de trainingspakken en reclameborden rond het Nederlands Elftal. De overeenkomst loopt tot en met het WK van 2018.

ING is al sinds 1996 sponsor van de KNVB en zal als hoofdsponsor haar activiteiten in en rondom het voetbal intensiveren. Hans Hagenaars, directielid ING Retail: ´Meer dan de helft van alle Nederlanders is klant bij de ING en de kleur oranje, de leeuw en de Hollandse mentaliteit zijn daarbij factoren die de ING en de KNVB gemeen hebben.´


Naast het sponsorschap van de KNVB is ING Nederland ook betrokken bij de lobby om in samenwerking met België het WK 2018 of WK 2022 naar de lage landen te halen.

donderdag 1 oktober 2009

Hoe Liverpool Standard Chartered strikte


De BBC publiceert vandaag een interview met Ian Ayre, commercieel directeur van Liverpool, over hoe hij de bank Standard Chartered als sponsor binnenhaalde. Interessant om te lezen hoe sponsors het voetbal steeds meer gebruiken om hun wereldwijde aanwezigheid te versterken.
In grote lijnen is het zeker vergelijkbaar met Ajax-sponsor Aegon, die meelift op de populariteit van de Amsterdamse club in Aziatische landen en Midden- en Oost-Europa. Zo had de verzekeraar onder andere in de thuiswedstrijd in de Europa League tegen Timisoara reclameborden met de Roemeense website in beeld.

dinsdag 29 september 2009

Mandemakers redt noodlijdend RKC

Erin, eruit en toch weer erin: keukenboer Ben Mandemakers heeft een stormachtig weekje gehad bij RKC Waalwijk.

Het gaat niet alleen sportief uitermate beroerd, ook financieel staat het water aan de lippen. De gemeente heeft nog zes ton tegoed. Het bestuur wilde geen openheid van zaken geven waarop Mandemakers opstapte. Toen vervolgens het bestuur zelf opstapte, was de weg weer vrij voor de voormalige shirtsponsor. 'RKC moet blijven bestaan', aldus Mandemakers.

Dan is hij een van de weinigen in Nederland met deze mening, vermoed ik. Er zijn al genoeg Brabantse clubs in de Eredivisie, dat kan best wat minder.

Real Madrid dolblij met Bwin


Real Madrid heeft het contract met shirtsponsor bwin verlengd. De Spaanse voetbalclub zou volgens berichten in de media rond de 20 miljoen euro per jaar ontvangen. Real speelt al sinds 2007 met de naam van het gokbedrijf op de borst en heeft de overeenkomst nu verlengd tot en met 2013.
Met deze deal krijgt Real het wereldrecord shirtsponsoring niet in handen. Nog maar kort geleden zette Liverpool een record neer. De Engelsen krijgen voor een periode van vier jaar 91 miljoen euro, wat neerkomt op 22,75 miljoen euro per jaar.

maandag 28 september 2009

DSB niet welkom in Champions League


De spelers van AZ trainden vandaag in kleding zonder de vertrouwde naam van DSB, schrijft De Telegraaf. De Uefa verbiedt namelijk reclames van banken in het prestigieuze toernooi, omdat de Italiaanse bank Uni-Credit een van de hoofdsponsors is.
Trainer Ronald Koeman: „De sponsorloze jacks die we op de training droegen waren net op tijd binnen, maar daar moeten we niet zenuwachtig van worden. Je ziet dat zo'n eerste thuiswedstrijd op Champions League-niveau wel wat doet met de club. Wij moeten ons echter alleen op het voetbal concentreren.”

donderdag 24 september 2009

Sponsors Liverpool haken af om fans


Eerder deze maand sloot Liverpool nog een contract met de nieuwe shirtsponsor Standard Bank voor een recordbedrag van 91 miljoen euro voor 4 jaar, toch zegt algemeen directeur Christian Purslow dat het gedrag van de fans potentiële geldschieters afstoot. Supporters uiten hun ontevredenheid over het beleid van de club en daarom haken geïnteresseerde partijen af.

Commercieel directeur Ian Ayre doet ondertussen zijn best om uittredend shirtsponsor Carlsberg voor de club te behouden, zegt hij op sportsmedia.com. 'We zien veel mogelijkheden om met hen door te gaan, net als zij. Supporters zien het bedrijf als onderdeel van de familie.'
Carlsberg verlengde onlangs zijn contract met de Engelse voetbalbond FA met vier jaar.