Posts tonen met het label spelers. Alle posts tonen
Posts tonen met het label spelers. Alle posts tonen

maandag 14 december 2009

Zelfmoord Enke zorgt voor brood op de plank


Er staat vandaag een interessant artikel in VI over ondernemers die inspelen op de zelfmoord van de Duitse keeper Robert Enke. Ze snappen daar alleen niet hoe internet werkt, dus ik heb de linkjes er maar even bijgezocht.

- Mia Maibach schildert portretten van Robert Enke.

- Op Ebay staan inmiddels 387 items, die met Enke te maken hebben. Het aanbod varieert van handtekeningen, tijdschriftartikelen en foto's tot shirts, broeken en handschoenen (nu te koop voor slechts 400 euro!). De gedenkmunt van zijn club Hannover '96 à 39,95 euro komt ook regelmatig voorbij in het aanbod.

maandag 7 december 2009

OAD meldt stormloop op WK-reizen


OAD Reizen, de officiële partner van de KNVB, heeft direct na de loting van het WK afgelopen vrijdag al honderden aanvragen voor reizen naar Zuid-Afrika binnengekregen. “Vanzelfsprekend is vooral voor de wedstrijd tegen Denemarken de animo groot”, aldus algemeen directeur Julius ter Haar van Oad Reizen.

Oad Reizen, al ruim 20 jaar de vaste reispartner van de KNVB, beschikt tijdens het WK over duizenden vliegtuigstoelen van KLM om supporters te vervoeren. Medewerkers van Oad, die bij de loting aanwezig waren, zijn direct na het bekend worden van het wedstrijdschema aan de gang gegaan om de reizen naar de groepswedstrijden definitief samen te stellen.
Oad-topman Ter Haar benadrukte nog eens het belang voor supporters om goed georganiseerd naar het WK te gaan. “Zuid-Afrika is natuurlijk niet het gemakkelijkste land om in op reis te gaan. Het regelen van binnenlands vervoer, hotels, transfers naar de wedstrijden en dergelijke is ook de reden dat partijen als de supportersclub OnsOranje en de Oranjekaravaan zich bij het initiatief van Oad en KNVB hebben aangesloten. Ook de spelersvrouwen en familieleden reizen met Oad naar de wedstrijden. Ter Haar: “De KNVB en Oad Reizen werken al ruim twee jaar aan de voorbereidingen van dit toernooi. Wij handelen in nauw overleg met de betrokken Zuid-Afrikaanse ministeries, de lokale autoriteiten, de FIFA en andere partijen. Dat is de best mogelijke garantie voor een probleemloze uitvoering van de WK-reizen.” Geïnteresseerde supporters kunnen terecht op www.oranjereisbureau.nl.

donderdag 24 september 2009

Bekende voetballers gingen Borsato voor

Bekende Nederlanders uit de entertainmentindustrie (en daar reken ik het voetbal ook onder) zijn vrij zeldzaam. Tenminste, ik heb wat zitten snuffelen op internet en ik kwam er maar heel weinig tegen uit de voetballerij. De resultaten zijn zeer wisselend.

Het bekendste voorbeeld is Johan Cruyff. De stervoetballer investeerde in een varkensfokkerij en ging samen met de biggen voor 1,3 miljoen dollar het schip in. Met de schuldeisers op zijn hielen werd hij gedwongen om de voetbalschoenen weer aan te trekken.

Willem van Hanegem stak geld in een tennispark in Den Haag, maar dat leverde hem een verlies op van enkele tonnen.

Bryan Roy probeerde het met voetbalpoppetjes. Roy begon goed door via zijn netwerk met verschillende Europese topclubs contracten te sluiten, maar uiteindelijk was er toch te weinig vraag en ging de zaak op de fles.

Frank Rijkaard
verkocht zijn ondergoedbedrijf aan Van Heek - Tweka, waarbij hij wel licentiehouder van het merk bleef. Tot de verkoop had het bedrijf nooit winst gemaakt, maar haalde wel een omzet van circa 5 miljoen gulden (2,3 miljoen euro).

Nog niet zo lang geleden werd ook spits Pierre van Hooijdonk opgelicht, schrijft z24.nl. Hij verloor door een investering in een niet-bestaand Chinees textielbedrijf 250 duizend euro.

Tegenover deze missers staat ook een aantal succesverhalen. Marc Overmars heeft een eigen vastgoedbedrijf en Tscheu La Ling heeft, na ook enkele mislukkingen, een zeer succesvol bedrijf in voedingssupplementen.

Verder kan ik nog weinig (ex-)profvoetballers met een eigen bedrijf vinden, maar ik hou het in de gaten om er hier over te schrijven. Uiteraard zijn suggesties van harte welkom!

Van Seumeren reageert op kritiek licentie

Van Seumeren neemt zich de kritiek van mogelijke belangenverstrengeling tussen zijn aandeelhouderschap van FC Utrecht en het bezit van een Fifa-licentie door zijn bedrijf Football Players International KNVB-directeur Henk Kesler ter harte.

Van Seumeren in De Telegraaf: 'Als de KNVB écht denkt dat er een conflict of interest is, ben ik - als opening - bereid om Van den Helder zijn FIFA-licentie te laten inleveren.'

woensdag 23 september 2009

Dubbele pet Van Seumeren in opspraak

Frans van Seumeren is niet alleen voorzitter-eigenaar (meerderheidsbelang van 63%) van FC Utrecht, hij blijkt ook eigenaar van Football Players International, een bedrijf dat ingeschreven staat als spelersmakelaar. KNVB-directeur noemt het een beetje dom in De Telegraaf, maar zegt niet te kunnen ingrijpen. Van Seumeren zou zich als enige grootaandeelhouder niet met de dagelijkse werkzaamheden bezighouden.

Anomieme bronnen zien wel problemen, schrijft De Telegraaf.
De dubbelrol van de steenrijke ondernemer kwam vorige week aan het licht toen de technisch directeur Van den Helder van SV De Meern in een interview aangaf voor het nieuwe bedrijf van Van Seumeren - Football Players International BV - te gaan werken. In sommige geledingen van de voetbalwereld gingen direct wat alarmbellen af. "Ik kon mijn ogen niet geloven", zegt een ingewijde, die anoniem wil blijven, omdat hij in de toekomst wellicht zaken moet doen met FC Utrecht. "Waarschijnlijk heeft Van Seumeren bij FC Utrecht facturen van spelersmakelaars zien voorbijkomen en houdt hij de commissie in de toekomst liever in zijn eigen portemonnee. Door jonge voetballers aan Football Players International te verbinden en vervolgens bij FC Utrecht onder te brengen, zijn minder spelers van andere agenten nodig en spaart Van Seumeren veel geld uit."

Hij gaat nog verder. "En wat gebeurt er met de spelers die al onder contract staan bij FC Utrecht? Worden die benaderd - of zelfs onder druk gezet - om zich ook te laten begeleiden door Van Seumerens bedrijf? Stel je voor dat bijvoorbeeld Michel Vorm een nieuw verbeterd contract kan tekenen, maar hij zich dan wel bij Football Players International moet aansluiten. Zijn huidige makelaar kan dan naar zijn centen fluiten."

Volgens Van Seumeren is er niets mis met zijn dubbele pet:
Het is géén makelaarskantoor, maar een voetbalbedrijf. Dus de spelers van FC Utrecht blijven gewoon bij hun eigen agenten. FPI heeft niks met commissie te maken en ik heb het bedrijf alleen overgenomen, omdat FC Utrecht financieel niet krachtig genoeg is. We hebben een transparante constructie bedacht, die via financieel directeur van FC Utrecht, Rob Venneman, is getoetst bij de KNVB en advocaat Keje Molenaar. FPI en de FC Utrecht BV hebben samen een spelersfonds opgericht van vijf miljoen euro. Tot dusver zitten daar drie, dit jaar gedane aankopen in. De aandeelhoudersverhouding is net als binnen de club: bij doorverkoop van deze spelers - plus of min - deelt of betaalt FC Utrecht 37% mee en ik 63%. Nee, ik ben niet van plan afstand te doen van FPI, want - nogmaals - de constructie is getoetst bij de voetbalbond.

donderdag 10 september 2009

Blatter: geen boetes, maar punten kwijt

Fifa-president Joseph Blatter vindt dat geldboetes te weinig effect sorteren om ongewenst gedrag van clubs te bestrijden. Aftrek van punten zou in zijn ogen een betere straf zijn. Blatter vindt deze maatregel met name gepast om clubs te bestraffen die de regels van transfers van jonge spelers overtreden.

´Nationale bonden en competities moeten het lef hebben dat te doen, dan houdt dat gedrag wel op´, zei Blatter, die benadrukte op persoonlijke titel te spreken. Ook racistische spreekkoren en rellen zouden op deze manier bestraft kunnen worden.

´Het doet wel pijn, maar ik zou voor puntenaftrek zijn. Als je problemen met het publiek hebt, is het te gemakkelijk om te zeggen dat wedstrijden dan maar voor lege stadions gespeeld moeten worden. Puntenaftrek is beter´, aldus Blatter gisteren tegen de BBC.

Volgens Blatter is een aantal clubs bang voor de nieuwe houding van de Fifa.
Aanleiding voor de uitspraken is het verbod voor Chelsea om tot januari 2011 transfers te doen.

donderdag 16 juli 2009

Vergoeding voor contractvrije jeugdspelers

Vandaag was er een heel vreemde uitspraak van het EU-hof van justitie in Luxemburg.

Transfervrij
De zaak draaide om de Franse jeugdspeler Olivier Bernard. Hij tekende in 1997 een driejarig opleidingscontract bij Olympique Lyonnais, schrijft nu.nl. Aan het eind van het contract besloot hij niet bij de Franse club te blijven, maar vertrok hij naar het Engelse Newcastle United. Bernard had in mijn ogen geen verplichtingen meer ten aanzien van Olympique, net als volwassen voetballers die transfervrij zijn als het contract is uitgediend. Maar Olympique vorderde van Bernard en zijn nieuwe club een bedrag van ruim 53.000 euro, het salaris dat de speler zou hebben ontvangen als hij in Lyon was gebleven. De rechter oordeelde toch dat Olympique recht had op een vergoeding. Weliswaar niet het gevraagde bedrag, Newcastle United hoeft maar de helft betalen, maar toch... Natuurlijk is het een goede zaak als clubs de kosten voor een succesvolle opleiding kunnen terugverdienen, maar laten ze hun contracten dan anders opstellen. Want nu is het kennelijk zo dat een contract voor drie jaar eigenlijk zes jaar geldt.