Posts tonen met het label bestuur. Alle posts tonen
Posts tonen met het label bestuur. Alle posts tonen

dinsdag 15 december 2009

AZ wil Van Gaal als voorzitter


Louis van Gaal, de huidige trainer van Bayern München, is de gedroomde voorzitter van AZ. Ook de warme woorden van Co Adriaanse over de geplaagde club afgelopen zondag in Studio Voetbal passen goed in het plaatje wat technisch directeur Marcel Brands voor ogen heeft, schrijft het AD.

Uit het AD:
AZ onderhoudt met de voormalige kopstukken Adriaanse en Van Gaal nog steeds een warme relatie. Tot voor kort werd AZ geleid door de 'club van vijf'.

Met Van Gaal, Adriaanse, Gerbrands, Brands en Neelissen zou AZ in de toekomst weer een 'club van vijf' hebben.

maandag 14 december 2009

Nieuwe voorzitter wil met Vitesse Europa in


Maasbert Schouten is vandaag als nieuwe voorzitter van Vitesse benoemd. Zijn grote ambitie is om met de Arnhemse voetbalclub Europees voetbal te spelen.

Maasbert Schouten maakt sinds november 2008 deel uit van de RvC van Vitesse. Destijds is hij mede toegetreden tot het bestuursorgaan van de Arnhemse club om de directie te adviseren op het gebied van ondernemerschap en commercie. Deze rol wordt nu uitgebreid. Schouten gaat zich ook operationeel inzetten en een actieve bijdrage leveren aan de gewenste groei van Vitesse. Samen met algemeen directeur Paul van der Kraan zal hij eveneens het voortouw nemen om (nieuwe) investeerders voor de club te interesseren.


Deze Maasbert Schouten is een opmerkelijke man. Op bizz.nl staat een mooi interview over hoe hij zijn bedrijf Afab oprichtte.

Vraag: U woonde in uw eigen kantoor en waste zich met een emmer in de wc.
Antwoord Schouten: "Het klinkt als een mooi publiciteitsverhaal, maar het is echt waar. Ik had een kantoortje gehuurd en in de hoek stond een slaapbank van de Xenos. Niemand wist dat ik er sliep, want dat gaf niet echt een professionele indruk. Maar goed, ik had geen geld om wat te huren."


Vervolgens wist hij zijn bedrijf in hoog tempo uit te bouwen. In het eerste kwartaal van 2009 treurt hij over het niet verkopen van Afab, maar zegt dat er op termijn zeker een beursgang komt. In juni uitte hij opnieuw spijt over het niet verkopen van zijn bedrijf in Quote, omdat zijn bedrijf door de kredietcrisis veel minder waard was geworden. Het werd echter nog veel erger voor Schouten. Vlak na de val van Scheringa's DSB leek het even of ook Afab op de rand van de afgrond stond. Schouten moest het veld ruimen als topman en heeft nu dus veel tijd voor Vitesse.

Een ondernemer met mooie praatjes, in Arnhem zijn ze er gek op. Eén Karel Aalbers is kennelijk niet genoeg.

woensdag 21 oktober 2009

Aasgieren storten zich op AZ


De belangstellenden staan in de rij om AZ te kopen. Volgens het Noord-Hollands Dagblad gaat het om investeerders uit Oost-Europa en het Midden-Oosten.

,,De koopjesjagers staan al klaar. Het is een soort drie dolle dagen in de Bijenkorf'', zegt een ingewijde uit de voetbalwereld.


We zullen zien. Er waren ook belangstellenden voor DSB Bank, maar die haakten toch af na een blik in de boeken. Of zal AZ zich toch voor de derde keer in handen van een rijke eigenaar storten?

donderdag 15 oktober 2009

Winkels beklad om beleid sponsor Hannover 96


In Duitsland zijn zo´n 20 filialen van de gehoorapparatenmaker Kind beklad met graffiti. De aanleiding vormen uitlatingen van Martin Kind, de eigenaar van de onderneming Kind en voorzitter van Hannover 96, over de zogenaamde 50 plus 1 regel. Deze regeling verbiedt investeerders nu nog de meerderheid in een club te bezitten en komt 11 november in stemming bij de 36 profclubs in Duitsland uit de 1. en 2. Bundesliga. Kind wil deze regeling afschaffen en heeft daarvoor een twee derde meerderheid nodig. Fans zijn kennelijk bang voor Britse toestanden en hopen dat de mannen met het grote geld wegblijven van hun clubs.

Nederland heeft de nodige ervaring met meerderheidsaandeelhouders bij clubs. Een stukje van de website vitesse.org:
Onder het motto 'Wie betaalt, bepaalt' was Dé Stoop in de jaren zestig en zeventig alles tegelijk bij DWS en FC Amsterdam: voorzitter, sponsor, directeur en eigenaar ineen. De gebroeders Molenaar bij AZ, Marten Eibrink bij PEC Zwolle, Nol Hendriks bij Roda JC, Jorien van den Herik bij Feyenoord, Cees den Braven bij FC Dordrecht en Hans Brus bij FC Den Bosch groeiden op soortgelijke wijze uit tot de allesbepalende figuren bij hun club.


Bij Vitesse moest Karel Aalbers het veld ruimen en op dit moment ligt Dirk Scheringa onder vuur met zijn AZ. Bij FC Utrecht zit momenteel Frans van Seumeren, die onlangs in opspraak raakte vanwege een dubbele pet. Het verzet tegen die meerderheidsaandeelhouders is zo gek nog niet.

dinsdag 13 oktober 2009

Scheringa blijft aan als voorzitter AZ

Tijdens een persconferentie bij AZ is bekendgemaakt dat Dirk Scheringa voorzitter blijft, ondanks de perikelen bij zijn DSB.

´Maar hij zal voorlopig geen actieve rol bij AZ vervullen´, liet Gerrit Valk weten. Hij is lid van de raad van commissarissen van AZ. ´Of en op welke wijze Dirk Scheringa op langere termijn bij AZ betrokken blijft, valt nu nog niet aan te geven. Dat zal de toekomst uitwijzen.´


AZ-trainer Ronald Koeman doet ook nog een duit in het zakje(via z24.nl). Bij AZ blijkt niemand te bankieren bij DSB en ook de club zelf niet. Is die Scheringa nou zo slim of zijn wij nou zo dom?

dinsdag 29 september 2009

Mandemakers redt noodlijdend RKC

Erin, eruit en toch weer erin: keukenboer Ben Mandemakers heeft een stormachtig weekje gehad bij RKC Waalwijk.

Het gaat niet alleen sportief uitermate beroerd, ook financieel staat het water aan de lippen. De gemeente heeft nog zes ton tegoed. Het bestuur wilde geen openheid van zaken geven waarop Mandemakers opstapte. Toen vervolgens het bestuur zelf opstapte, was de weg weer vrij voor de voormalige shirtsponsor. 'RKC moet blijven bestaan', aldus Mandemakers.

Dan is hij een van de weinigen in Nederland met deze mening, vermoed ik. Er zijn al genoeg Brabantse clubs in de Eredivisie, dat kan best wat minder.