Posts tonen met het label ondernemen. Alle posts tonen
Posts tonen met het label ondernemen. Alle posts tonen

maandag 14 december 2009

Zelfmoord Enke zorgt voor brood op de plank


Er staat vandaag een interessant artikel in VI over ondernemers die inspelen op de zelfmoord van de Duitse keeper Robert Enke. Ze snappen daar alleen niet hoe internet werkt, dus ik heb de linkjes er maar even bijgezocht.

- Mia Maibach schildert portretten van Robert Enke.

- Op Ebay staan inmiddels 387 items, die met Enke te maken hebben. Het aanbod varieert van handtekeningen, tijdschriftartikelen en foto's tot shirts, broeken en handschoenen (nu te koop voor slechts 400 euro!). De gedenkmunt van zijn club Hannover '96 à 39,95 euro komt ook regelmatig voorbij in het aanbod.

maandag 7 december 2009

Top 10 Oranje adverteerders

De Telegraaf houdt via Bureau Consumentenonderzoek bij hoe de Oranjestemming in het land is. De krant van wakker Nederland gaat komend jaar maandelijks meten hoe het Oranjegevoel leeft en welke adverteerders goed inspelen op Oranje, meldt MarketingTribune.

Als een bedrijf of organisatie inhaakt op Oranje, lift zij mee op dit gevoel. 7 op de 10 Nederlanders vindt het sympathiek als een bedrijf zich verbindt aan Oranje (en slechts 11% niet). Oranje in winkels en reclames wordt gewaardeerd. Belangrijk is wel dat bedrijven op de juiste wijze inhaken op Oranje. Inhaken is het meest effectief als het imago of de historie van een bedrijf aansluit bij Oranje. Wat een bedrijf niet moet doen is zich als sponsor te gaan bemoeien met de invulling van het beleid. Ook doorgaan met sponsoring als een sporter betrapt is op doping, is not done.


De top 10 van de bedrijven die het meeste met het Oranje-gevoel worden geassocieerd:

1. Nationale Nederlanden , de allerlaatste Oranje Nieuwsbrief. De sponsoring van de KNVB is overgenomen door de nummer 2 op deze lijst.
2. ING
3. Heineken
4. Rabobank
5. Philips
6. KPN
7. Aegon
8. Nike
9. Albert Heijn
10. Unox

OAD meldt stormloop op WK-reizen


OAD Reizen, de officiële partner van de KNVB, heeft direct na de loting van het WK afgelopen vrijdag al honderden aanvragen voor reizen naar Zuid-Afrika binnengekregen. “Vanzelfsprekend is vooral voor de wedstrijd tegen Denemarken de animo groot”, aldus algemeen directeur Julius ter Haar van Oad Reizen.

Oad Reizen, al ruim 20 jaar de vaste reispartner van de KNVB, beschikt tijdens het WK over duizenden vliegtuigstoelen van KLM om supporters te vervoeren. Medewerkers van Oad, die bij de loting aanwezig waren, zijn direct na het bekend worden van het wedstrijdschema aan de gang gegaan om de reizen naar de groepswedstrijden definitief samen te stellen.
Oad-topman Ter Haar benadrukte nog eens het belang voor supporters om goed georganiseerd naar het WK te gaan. “Zuid-Afrika is natuurlijk niet het gemakkelijkste land om in op reis te gaan. Het regelen van binnenlands vervoer, hotels, transfers naar de wedstrijden en dergelijke is ook de reden dat partijen als de supportersclub OnsOranje en de Oranjekaravaan zich bij het initiatief van Oad en KNVB hebben aangesloten. Ook de spelersvrouwen en familieleden reizen met Oad naar de wedstrijden. Ter Haar: “De KNVB en Oad Reizen werken al ruim twee jaar aan de voorbereidingen van dit toernooi. Wij handelen in nauw overleg met de betrokken Zuid-Afrikaanse ministeries, de lokale autoriteiten, de FIFA en andere partijen. Dat is de best mogelijke garantie voor een probleemloze uitvoering van de WK-reizen.” Geïnteresseerde supporters kunnen terecht op www.oranjereisbureau.nl.

zondag 6 december 2009

Walmart wordt verkoper voor Fifa


Global Brands Group, het bedrijf dat de merkrechten van de Fifa en daarmee ook van het WK uitbaat, heeft een contract gesloten met 's werelds grootste retailbedrijf Walmart. Deze Amerikaanse winkelketen heeft 4.200 filialen en haalt een jaarlijkse omzet van 400 miljard dollar. Walmart gaat in bijna ieder filiaal een interne shop bouwen. Het assortiment bestaat uit kleding, voetballen en accessoires als sleutelhangers. Per land zal de collectie aan de lokale wensen worden aangepast. Global Brands spreekt over het merk als een unieke mix van sport, mode en cultuur.

Walmart heeft geen vestigingen in Nederland. De Fifa-producten worden in ons land geïmporteerd door Piramid, dat aan grote winkelketens levert. Het is nog niet bekend in welke winkels Nederlanders terecht kunnen voor hun WK-spulletjes.

vrijdag 27 november 2009

WK-vlees op tv

Get Microsoft SilverlightGisteravond op de tv bij Jort Kelder: de pitch van een ondernemer die met vleesproducten inspeelt op het komende WK en zo hoopt een graantje mee te pikken van de verwachte media-aandacht voor de Zuid-Afrikaanse keuken.

woensdag 28 oktober 2009

Eigen bier voor Maradona

Voetballegende Diego Maradona krijgt zijn eigen biermerk. De Mexicaanse brouwer Cerveceria Revolucion brengt sinds deze week het bier 10 Marado op de markt.

De Argentijnse superster is de eerste in een serie. De brouwerij is van plan ook onder de namen van andere beroemde voetballers bier op de markt te brengen.

Wel een vreemde combinatie trouwens, Maradona en bier. Bij het horen van zijn naam denk je toch eerder aan een andere drug.

donderdag 15 oktober 2009

Winkels beklad om beleid sponsor Hannover 96


In Duitsland zijn zo´n 20 filialen van de gehoorapparatenmaker Kind beklad met graffiti. De aanleiding vormen uitlatingen van Martin Kind, de eigenaar van de onderneming Kind en voorzitter van Hannover 96, over de zogenaamde 50 plus 1 regel. Deze regeling verbiedt investeerders nu nog de meerderheid in een club te bezitten en komt 11 november in stemming bij de 36 profclubs in Duitsland uit de 1. en 2. Bundesliga. Kind wil deze regeling afschaffen en heeft daarvoor een twee derde meerderheid nodig. Fans zijn kennelijk bang voor Britse toestanden en hopen dat de mannen met het grote geld wegblijven van hun clubs.

Nederland heeft de nodige ervaring met meerderheidsaandeelhouders bij clubs. Een stukje van de website vitesse.org:
Onder het motto 'Wie betaalt, bepaalt' was Dé Stoop in de jaren zestig en zeventig alles tegelijk bij DWS en FC Amsterdam: voorzitter, sponsor, directeur en eigenaar ineen. De gebroeders Molenaar bij AZ, Marten Eibrink bij PEC Zwolle, Nol Hendriks bij Roda JC, Jorien van den Herik bij Feyenoord, Cees den Braven bij FC Dordrecht en Hans Brus bij FC Den Bosch groeiden op soortgelijke wijze uit tot de allesbepalende figuren bij hun club.


Bij Vitesse moest Karel Aalbers het veld ruimen en op dit moment ligt Dirk Scheringa onder vuur met zijn AZ. Bij FC Utrecht zit momenteel Frans van Seumeren, die onlangs in opspraak raakte vanwege een dubbele pet. Het verzet tegen die meerderheidsaandeelhouders is zo gek nog niet.

Oranjecamping WK opent inschrijving

De Oranjecamping heeft zijn digitale tenten geopend. Sinds een week kunnen belangstellenden reizen boeken naar het WK in Zuid-Afrika. Eerlijk is eerlijk, het ziet er prachtig uit. Dat mag ook wel, met Heineken als hoofdsponsor en Idtv als mediapartner. Multi- en social media zijn ruimschoots aanwezig.

Het concept is van Club Travel. Handige jongens, die moet ik in de gaten houden.

woensdag 14 oktober 2009

Seedorf heeft AC Monza alweer verkocht


Clarence Seedorf was nog maar een paar maanden aandeelhouder van de Italiaanse Serie C-club AC Monza en nu is hij het alweer kwijt. De club meldt op zijn website dat er een andere investeerder is gevonden. Seedorf was een van de investeerders, samen met onder andere oud-speler Giuseppe Bergomi en zakenman Salvo Zangari.

Onlangs is AC Monza door een andere partij overgenomen. Hierbij willen we nogmaals duidelijk maken dat de heer Clarence Seedorf geen officiële functie meer bij ons vervult.


Bij de Italiaanse club zijn momenteel twee Nederlanders actief: doelman Sander Westerveld en Stefano Seedorf, de neef van Clarence.

dinsdag 13 oktober 2009

Gaat Afab DSB Bank achterna?


Voor zakennieuws moet je kennelijk tegenwoordig bij Voetbal International zijn. Nadat hoofdredacteur Johan Derksen gisterochtend op de website al een beschouwing ten beste gaf over het beleid van DSB Bank van AZ-sponsor Dirk Scheringa, ging hij ´s avonds weer een stap verder. Ook Vitesse-sponsor Afab zou op omvallen staan, meldde Derksen gisteravond in het tv-programma Voetbal International. DSB-criticus Pieter Lakeman ligt zwaar onder vuur vanwege zijn oproep aan de klanten van DSB om hun geld bij die bank weg te halen, maar over soortgelijke opmerkingen van Derksen blijft het vooralsnog stil.

maandag 12 oktober 2009

Situatie DSB Bank geen gevaar voor AZ


AZ heeft weinig last van de perikelen bij DSB Bank, schrijft de club op zijn website. Het sponsorgeld is al binnen voor het hele seizoen. Wel moet AZ op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor voor de volgende jaren.

zaterdag 10 oktober 2009

Cristiano Ronaldo vervangt Beckham als slipmodel


Real Madrid-voetballer Cristiano Ronaldo wordt het nieuwe gezicht van de onder-broeken en jeans van Armani. Nou ja, gezicht, het gaat natuurlijk vooral om zijn lichaam. De kleding-fabrikant Armani zet na vier seizoenen David Beckham aan de kant.

Erik de Vlieger betaalt salarissen spelers Haarlem


Voetbalclub Haarlem kan de salarissen van de spelers niet meer betalen. Oud-sponsor en zakenman Erik de Vlieger steekt de helpende hand toe met een lening, schrijft het Haarlems Dagblad.
De club zit in ernstige geldnood in afwachting van een deal met de gemeente Haarlem, die bezig is opstallen over te nemen. De Vlieger: ´Dit is uitzonderlijk. De club vertelde me geen kant op te kunnen, dus heb ik via de lening een voorschot verstrekt. Ik denk het geld snel, mogelijk binnen een maand terug te hebben. Waarom ik dit doe? Haarlem is mijn stad.´

donderdag 8 oktober 2009

AZ leent geld van DSB Bank

DSB Beheer, het moederbedrijf van Dirk Scheringa waaronder AZ en het Museum voor Realisme vallen, heeft minstens 75 miljoen euro geleend van dochterbedrijf DSB Bank. Deze activiteiten zijn structureel verlieslatend, schrijft het FD vandaag. Het geleende bedrag groeit hard. In 2006 was het 22 miljoen, in 2007 liep het op naar 41 miljoen en vorig jaar dus 75 miljoen.

De activiteiten in sport en kunst dreven jarenlang op dividenden uit de bank. Door de kredietcrisis had DSB Bank echter meer eigen vermogen nodig. Daarom is twee jaar lang geen dividend uitgekeerd aan de moeder, maar is het krediet wel fors opgelopen.

woensdag 7 oktober 2009

FA heeft rare sponsors


Bier van Carlsberg, hamburgers van McDonalds en sinds vandaag ook snoep van Mars: de Engelse voetbalbond lijkt gezond leven niet hoog in het vaandel te hebben in de keuze van zijn partners.

Bij de FA zien ze dat anders. Mars wordt nauw betrokken bij het project 'Get into Football' van de bond, dat bedoeld is om jonge en nieuwe leden te trekken.

Droomovereenkomst
Sir Trevor Brooking, directeur voetbalontwikkeling bij de FA en voormalig Engels international, noemt de overeenkomst 'een geweldig partnership waar we naar uitkijken. Mars heeft een erfenis in het voetbal en is de laatste jaren betrokken bij campagnes om sportbeoefening te bevorderen, dus we vinden dat we goed bij elkaar passen.'

Mars' managing director Fiona Dawson voegt daaraan toe: 'We hebben veel plezier gehad van onze vorige campagnes. Deze overeenkomst is als een droom die uitkomt.'

Van Mars kan ik deze deal inderdaad goed begrijpen, maar hoe komt de FA tot zo'n beslissing? Kijken ze dan alleen naar de 8 miljoen dollar die het oplevert?

Fifa-president Blatter is voor kunstgras


Goed nieuws voor de producenten van kunstgrasvelden zoals Ten Cate en Desso. Fifa-president Joseph Blatter is voorstander van de kunstmatige ondergrond en verwacht dat uiteindelijk alle landen hierop zullen overstappen. 'Voetbal op kunstgras heeft de toekomst', zegt hij tegen Die Welt.

Blatter heeft zich in het debat over kunstgras gemengd naar aanleiding van de interland Rusland-Duitsland, die aanstaande zaterdag in Moskou wordt gespeeld. Het Luzhniki-stadion heeft sinds kort een mat van kunstgras.

Volgens Duitse onderzoekers van de sportuniversiteit in Keulen heeft een moderne en goed onderhouden kunstgrasveld geen effect op het spel.

Abramovich verliest koppositie rijkenlijst

Chelsea-eigenaar Roman Abramovich heeft de eerste plaats op de jaarlijkse rijkenlijst van het Britse voetbalblad FourFourTwo moeten afstaan. De nieuwe koploper is sjeik Mansour bin Zayed al-Nayan (eigenaar van Manchester City) met een vermogen van 15 miljard pond (circa 16,5 miljard euro), gevolgd door Lakshmi Mittal, de Indiase staalondernemer met 12,5 miljard pond en eigenaar van Queens Park Rangers. Abramovich staat op plek 3.

In tegenspraak met een onderzoek van Deloitte onlangs is de hoofdredacteur Hugh Sleight van FourFourTwo wel bezorgd over de impact van de economische crisis op het voetbal.
Afgaande op deze lijst is de voetbalwereld de laatst overblijvende financiële bubbel. De top-100 bezit nu gezamenlijk 61 miljard pond, vergeleken met 42 miljard vorig jaar en 20 miljard in de eerste editie van onze rijkenlijst in 2003. 



Voetballers
Op de site van Sportweek hebben ze een overzicht gemaakt van de rijkste spelers op de lijst. Hier staat David Beckham op 1, met een geschat vermogen van 135 miljoen euro, op ruime afstand gevolgd door Michael Owen en Wayne Rooney.

Fans steken pensioen in Newcastle United


Newcastle United Supporters Trust, een collectief van fans van de Engelse club, bereidt een bod voor om zelf eigenaar te worden. De organisatie heeft inmiddels al toezeggingen binnen van 20 miljoen pond (circa 22 miljoen euro) om eigenaar Mike Ashley uit te kopen.

Op de website worden meer fans opgeroepen mee te doen.
Het gaat om echt geld dat is toegezegd om te investeren in onze club, niet door nepsjeiks, miljardairs met torenhoge ego's, denkbeeldige consortiums enz. Dit gaat om echte mensen zoals jij en ik. Yes, we can!


Fiscale stimulering
De campagne is bedoeld om mensen maximaal 20.000 pond van hun opgebouwde pensioengeld met fiscale steun te laten investeren in Newcastle United, schrijft de regionale krant Chronicle Live. De belastingdienst doet er nog eens een kwart van de inleg bovenop. Ook mensen met een kleine beurs kunnen meedoen. Met 8.000 deelnemers die ieder 200 pond investeren is er genoeg geld om Ashley uit te kopen en bovendien enkele nieuwe spelers te kopen.

Een belangrijke partner is Self-Invested Personal Pensions (SIPP). Dit bedrijf biedt klanten zelf de keuze waar ze hun pensioencentjes in willen investeren.

Merkenbouwer
Mike Ashley is onder andere eigenaar van Sports Direct, een winkelketen van sportartikelen. Verder heeft hij de merken Donnay, Dunlop, buitensportmerk Karrimor en kledingmerk Lonsdale in bezit en heeft hij een minderheidsbelang in Umbro. Met een vermogen van 700 miljoen pond (770 miljoen euro) staat hij op plaats 60 in de rijkenlijst van de Sunday Times.

donderdag 1 oktober 2009

Nederlands bedrijf scoort met Belgische analyses


De Belgische krant Het Laatste Nieuws publiceert objectieve sportanalyses van voetballers in de Eerste Klasse. De analyses worden gemaakt door het Nederlandse bedrijf Ortec TSS.
De analyses werden tijdens het voetbalseizoen wekelijks gepubliceerd als aanvullende informatie op de subjectieve analyses van een journalist. Een dienst die bijzonder gewaardeerd werd door de lezers: fans smulden ervan, de verkoopcijfers van HLN kwamen in de lift en ook coaches van de clubs gebruikten de informatie om hun clubs beter te laten scoren.

Een uitgebreide verhaal over de werkwijze van het bedrijf en een toelichting over het gebruik en resultaat staat op de website van Ortec TSS.

(met dank aan Sport Knowhow XL voor de verwijzing)

donderdag 24 september 2009

Bekende voetballers gingen Borsato voor

Bekende Nederlanders uit de entertainmentindustrie (en daar reken ik het voetbal ook onder) zijn vrij zeldzaam. Tenminste, ik heb wat zitten snuffelen op internet en ik kwam er maar heel weinig tegen uit de voetballerij. De resultaten zijn zeer wisselend.

Het bekendste voorbeeld is Johan Cruyff. De stervoetballer investeerde in een varkensfokkerij en ging samen met de biggen voor 1,3 miljoen dollar het schip in. Met de schuldeisers op zijn hielen werd hij gedwongen om de voetbalschoenen weer aan te trekken.

Willem van Hanegem stak geld in een tennispark in Den Haag, maar dat leverde hem een verlies op van enkele tonnen.

Bryan Roy probeerde het met voetbalpoppetjes. Roy begon goed door via zijn netwerk met verschillende Europese topclubs contracten te sluiten, maar uiteindelijk was er toch te weinig vraag en ging de zaak op de fles.

Frank Rijkaard
verkocht zijn ondergoedbedrijf aan Van Heek - Tweka, waarbij hij wel licentiehouder van het merk bleef. Tot de verkoop had het bedrijf nooit winst gemaakt, maar haalde wel een omzet van circa 5 miljoen gulden (2,3 miljoen euro).

Nog niet zo lang geleden werd ook spits Pierre van Hooijdonk opgelicht, schrijft z24.nl. Hij verloor door een investering in een niet-bestaand Chinees textielbedrijf 250 duizend euro.

Tegenover deze missers staat ook een aantal succesverhalen. Marc Overmars heeft een eigen vastgoedbedrijf en Tscheu La Ling heeft, na ook enkele mislukkingen, een zeer succesvol bedrijf in voedingssupplementen.

Verder kan ik nog weinig (ex-)profvoetballers met een eigen bedrijf vinden, maar ik hou het in de gaten om er hier over te schrijven. Uiteraard zijn suggesties van harte welkom!