Posts tonen met het label AZ. Alle posts tonen
Posts tonen met het label AZ. Alle posts tonen

dinsdag 15 december 2009

AZ wil Van Gaal als voorzitter


Louis van Gaal, de huidige trainer van Bayern München, is de gedroomde voorzitter van AZ. Ook de warme woorden van Co Adriaanse over de geplaagde club afgelopen zondag in Studio Voetbal passen goed in het plaatje wat technisch directeur Marcel Brands voor ogen heeft, schrijft het AD.

Uit het AD:
AZ onderhoudt met de voormalige kopstukken Adriaanse en Van Gaal nog steeds een warme relatie. Tot voor kort werd AZ geleid door de 'club van vijf'.

Met Van Gaal, Adriaanse, Gerbrands, Brands en Neelissen zou AZ in de toekomst weer een 'club van vijf' hebben.

maandag 14 december 2009

Nieuwe voorzitter wil met Vitesse Europa in


Maasbert Schouten is vandaag als nieuwe voorzitter van Vitesse benoemd. Zijn grote ambitie is om met de Arnhemse voetbalclub Europees voetbal te spelen.

Maasbert Schouten maakt sinds november 2008 deel uit van de RvC van Vitesse. Destijds is hij mede toegetreden tot het bestuursorgaan van de Arnhemse club om de directie te adviseren op het gebied van ondernemerschap en commercie. Deze rol wordt nu uitgebreid. Schouten gaat zich ook operationeel inzetten en een actieve bijdrage leveren aan de gewenste groei van Vitesse. Samen met algemeen directeur Paul van der Kraan zal hij eveneens het voortouw nemen om (nieuwe) investeerders voor de club te interesseren.


Deze Maasbert Schouten is een opmerkelijke man. Op bizz.nl staat een mooi interview over hoe hij zijn bedrijf Afab oprichtte.

Vraag: U woonde in uw eigen kantoor en waste zich met een emmer in de wc.
Antwoord Schouten: "Het klinkt als een mooi publiciteitsverhaal, maar het is echt waar. Ik had een kantoortje gehuurd en in de hoek stond een slaapbank van de Xenos. Niemand wist dat ik er sliep, want dat gaf niet echt een professionele indruk. Maar goed, ik had geen geld om wat te huren."


Vervolgens wist hij zijn bedrijf in hoog tempo uit te bouwen. In het eerste kwartaal van 2009 treurt hij over het niet verkopen van Afab, maar zegt dat er op termijn zeker een beursgang komt. In juni uitte hij opnieuw spijt over het niet verkopen van zijn bedrijf in Quote, omdat zijn bedrijf door de kredietcrisis veel minder waard was geworden. Het werd echter nog veel erger voor Schouten. Vlak na de val van Scheringa's DSB leek het even of ook Afab op de rand van de afgrond stond. Schouten moest het veld ruimen als topman en heeft nu dus veel tijd voor Vitesse.

Een ondernemer met mooie praatjes, in Arnhem zijn ze er gek op. Eén Karel Aalbers is kennelijk niet genoeg.

woensdag 21 oktober 2009

Aasgieren storten zich op AZ


De belangstellenden staan in de rij om AZ te kopen. Volgens het Noord-Hollands Dagblad gaat het om investeerders uit Oost-Europa en het Midden-Oosten.

,,De koopjesjagers staan al klaar. Het is een soort drie dolle dagen in de Bijenkorf'', zegt een ingewijde uit de voetbalwereld.


We zullen zien. Er waren ook belangstellenden voor DSB Bank, maar die haakten toch af na een blik in de boeken. Of zal AZ zich toch voor de derde keer in handen van een rijke eigenaar storten?

maandag 19 oktober 2009

'AZ-fans zeggen massaal VI op'


Voetbal International heeft honderden opzeggingen gekregen van boze AZ-fans vanwege berichtgeving over de toekomst van de Alkmaarse club. Tenminste, dat schrijft AZ Fanpage.

Zelf gaven de redacteuren toe 'niet wijs te raken uit de Hongaarse kubus', maar dat weerhield beide journalisten niet om op een uiterst zwartgallige, speculatieve en amper onderbouwde manier het doodvonnis van AZ te tekenen. Twee blunders tekenden echter hun onwetendheid. Zo werd gesteld dat de directie van AZ zelf niet weet hoe de vork precies in de steel zit. Een erg vreemde zaak met penningmeester Rene Neelisen in de gelederen die al van meet af aan de rechterhand is van Dirk Scheringa en zowel bij AZ als bij DSB een directiefunctie vervult. Ook de insinuatie dat het stadion van AZ op het spel stond was de plank totaal mis slaan aangezien een verkoop nooit een huurovereenkomst kan breken.


Zo werkt de lange reclamespot van VI twee keer per week op RTL 7 als een boemerang tegen het blad en hoofdredacteur Johan Derksen. Toch maar weer kijken vanavond hoe hij dit weer gaat rechtbreien.

donderdag 15 oktober 2009

Winkels beklad om beleid sponsor Hannover 96


In Duitsland zijn zo´n 20 filialen van de gehoorapparatenmaker Kind beklad met graffiti. De aanleiding vormen uitlatingen van Martin Kind, de eigenaar van de onderneming Kind en voorzitter van Hannover 96, over de zogenaamde 50 plus 1 regel. Deze regeling verbiedt investeerders nu nog de meerderheid in een club te bezitten en komt 11 november in stemming bij de 36 profclubs in Duitsland uit de 1. en 2. Bundesliga. Kind wil deze regeling afschaffen en heeft daarvoor een twee derde meerderheid nodig. Fans zijn kennelijk bang voor Britse toestanden en hopen dat de mannen met het grote geld wegblijven van hun clubs.

Nederland heeft de nodige ervaring met meerderheidsaandeelhouders bij clubs. Een stukje van de website vitesse.org:
Onder het motto 'Wie betaalt, bepaalt' was Dé Stoop in de jaren zestig en zeventig alles tegelijk bij DWS en FC Amsterdam: voorzitter, sponsor, directeur en eigenaar ineen. De gebroeders Molenaar bij AZ, Marten Eibrink bij PEC Zwolle, Nol Hendriks bij Roda JC, Jorien van den Herik bij Feyenoord, Cees den Braven bij FC Dordrecht en Hans Brus bij FC Den Bosch groeiden op soortgelijke wijze uit tot de allesbepalende figuren bij hun club.


Bij Vitesse moest Karel Aalbers het veld ruimen en op dit moment ligt Dirk Scheringa onder vuur met zijn AZ. Bij FC Utrecht zit momenteel Frans van Seumeren, die onlangs in opspraak raakte vanwege een dubbele pet. Het verzet tegen die meerderheidsaandeelhouders is zo gek nog niet.

dinsdag 13 oktober 2009

Scheringa blijft aan als voorzitter AZ

Tijdens een persconferentie bij AZ is bekendgemaakt dat Dirk Scheringa voorzitter blijft, ondanks de perikelen bij zijn DSB.

´Maar hij zal voorlopig geen actieve rol bij AZ vervullen´, liet Gerrit Valk weten. Hij is lid van de raad van commissarissen van AZ. ´Of en op welke wijze Dirk Scheringa op langere termijn bij AZ betrokken blijft, valt nu nog niet aan te geven. Dat zal de toekomst uitwijzen.´


AZ-trainer Ronald Koeman doet ook nog een duit in het zakje(via z24.nl). Bij AZ blijkt niemand te bankieren bij DSB en ook de club zelf niet. Is die Scheringa nou zo slim of zijn wij nou zo dom?

Gaat Afab DSB Bank achterna?


Voor zakennieuws moet je kennelijk tegenwoordig bij Voetbal International zijn. Nadat hoofdredacteur Johan Derksen gisterochtend op de website al een beschouwing ten beste gaf over het beleid van DSB Bank van AZ-sponsor Dirk Scheringa, ging hij ´s avonds weer een stap verder. Ook Vitesse-sponsor Afab zou op omvallen staan, meldde Derksen gisteravond in het tv-programma Voetbal International. DSB-criticus Pieter Lakeman ligt zwaar onder vuur vanwege zijn oproep aan de klanten van DSB om hun geld bij die bank weg te halen, maar over soortgelijke opmerkingen van Derksen blijft het vooralsnog stil.

maandag 12 oktober 2009

Lolbroek zet DSB-stadion te koop


Op speurders.nl staat al bijna twee weken het stadion van AZ te koop. Tegen elk aannemelijk bod, van ene Dirk uit Alkmaar. Ja, lachen hoor, als het niet zo triest was.

Situatie DSB Bank geen gevaar voor AZ


AZ heeft weinig last van de perikelen bij DSB Bank, schrijft de club op zijn website. Het sponsorgeld is al binnen voor het hele seizoen. Wel moet AZ op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor voor de volgende jaren.

Voetbal International als reserve-Radar


Ik koop nooit de papieren versie van Voetbal International, maar ben wel een enthousiaste consument van de RSS-feed. Leuk om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en ook de columns van Nico Dijkshoorn lees ik met plezier. Hoofdredacteur Johan Derksen heeft ook een wekelijks podium, waarin hij vaak oeverloos uitweidt over de vervlogen romantiek van oude stadions en clubs. Niet mijn kopje thee, dus ik sla het helemaal over. Vandaag echter geeft Derksen echter een hele analyse ten beste van de gang van zaken rond de DSB Bank. Ik begrijp dat er een link is tussen de bank en AZ, maar wat heeft een analyse van het commerciele beleid van dit bedrijf in een voetbalblad te zoeken? Daar hebben we het Tros-programma Radar toch voor?

vrijdag 9 oktober 2009

Van Gaal start media-offensief voor boek


Gisteravond presenteerde Bayern-trainer Louis van Gaal zijn levenswerk in de Amsterdam Arena. Het boek ´Louis van Gaal: Biografie en Visie´ kan op massale aandacht van de media rekenen. De timing is werkelijk briljant. Het Nederlands Elftal is ver weg en er is deze week helemaal geen competitievoetbal. Alle aandacht kan nu naar het boek van Van Gaal.

Een kleine greep uit de optredens van Nederlands meest succesvolle coach ooit:
- Een Vandaag
- De Wereld draait Door
- Pauw en Witteman
- de Volkskrant
- AD
- NRC Handelsblad
- Radio 1, Dit is de dag

En voor de media die niet in dit lijstje staan, is via deze link meer te vinden.

Het is dat gisteren net de Nobelprijs voor de Literatuur is toegekend aan de Duitse schrijfster Herta Muller. Afgaande op het belang wat kennelijk aan het boek van Van Gaal wordt toegekend, kan de prijs hem volgend jaar eigenlijk niet meer ontgaan.

donderdag 8 oktober 2009

AZ leent geld van DSB Bank

DSB Beheer, het moederbedrijf van Dirk Scheringa waaronder AZ en het Museum voor Realisme vallen, heeft minstens 75 miljoen euro geleend van dochterbedrijf DSB Bank. Deze activiteiten zijn structureel verlieslatend, schrijft het FD vandaag. Het geleende bedrag groeit hard. In 2006 was het 22 miljoen, in 2007 liep het op naar 41 miljoen en vorig jaar dus 75 miljoen.

De activiteiten in sport en kunst dreven jarenlang op dividenden uit de bank. Door de kredietcrisis had DSB Bank echter meer eigen vermogen nodig. Daarom is twee jaar lang geen dividend uitgekeerd aan de moeder, maar is het krediet wel fors opgelopen.